Fieldlys verktyg ska hjälpa byggbolagen att kommunicera

Driftstoppen som sänker verksamheten SPONSRAT AV Coromatic

Finanstjänsten Holdings nådde lönsamhet direkt

Visma drar tillbaka miljardbudet på Fortnox

Hela listan: Techbolagen backar på Brexit

Fieldlys verktyg ska hjälpa byggbolagen att kommunicera

Fieldlys grundare Sven Paulin och Daniel Krusenstråhle.
Fieldlys grundare Sven Paulin och Daniel Krusenstråhle. Foto: Fieldy
Helsingborgsbolaget Fieldly tar in 5,3 miljoner kronor i nytt kapital. Bolagets produkt är ett digitalt projekthanteringsverktyg, som ska rädda företag i byggbranschen från Excelark och post it-lappar.
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

Det är affärsängeln Lars Dahlén som satsar 5,3 miljoner kronor i det unga Helsingborgsbolaget Fieldly. Lars Dahlén har en bakgrund på Sony och Ericsson i Lund, samt sitter i styrelsen för det familjeägda byggföretaget Byggmästarn.

Fieldlys produkt är ett projekthanteringsverktyg för byggbranschen, en digital ersättare för papperskaoset som ofta råder i byggbranschen. Hantverkare ute på fältet får sina arbetsorder och kan skicka faktureringsunderlag direkt via Fieldlys telefonapp. På kontoret kan arbetsledaren planera och följa upp arbetet via ett webbgränssnitt.  

“Vi är ett svar för en byggbransch som haft brister i sin kommunikation tidigare. Det kan vara både internt och mot kunder, men även vad gäller datainsamling. Tidrapporter, körrapporter och annat hamnar mellan stolarna och förblir ofakturerat”, säger bolagets vd och medgrundare Daniel Krusenstråhle. 

Vi är ett svar för en byggbransch som haft brister i sin kommunikation.

Fieldly grundades våren 2014 och tog i ett tidigt skede in såddfinansiering från LU Innovation System, som är Lunds Universitets investeringsbolag. Grundarna Daniel Krusenstråhle och Sven Paulin vill inte avslöja hur stor del av bolaget de nu säljer, mer än att de behåller ägarmajoriteten med god marginal.

“Vårt mål är att hela tiden anpassa produkten till de krav som gäller i byggvärlden. På sikt vill vi att Fieldly ska bli till en infrastruktur för hela byggsektorn. Vi vill göra det lätt att byta information och samarbeta på stora projekt, till exempel hotellbyggen där flera leverantörer är inblandande”, fortsätter Daniel Krusenstråhle.


Fieldly grundades våren 2014 av Daniel Krusenstråhle och Sven Paulin. Foto: Fieldly

Bolaget har i nuläget ett tjugotal svenska byggföretag som kunder och ungefär 400 betalande användare. De betalar en fast månadskostnad för tjänsten, som avgörs av bolagets storlek och antal användare.

I våras besökte Fieldlys två grundare San Francisco på inbjudan av Invest in Skåne. Bolaget har nu fått förfrågningar från flera amerikanska byggföretag, säger Sven Paulin.

“Inom ett år så vill vi ha 6000 betalande användare. Då är vi redo för en a-runda som ska ta oss till Nordamerika. Men vi sneglar även på övriga Skandinavien och Tyskland”, säger han.

Facebook
Twitter
E-post