Streamingtjänsten Film2Home är Sveriges äldsta och grundades redan 2001. Bolaget har en så kallad video-on-demand-tjänst där användaren kan köpa tillgång till enskilda filmer. Men affärerna har inte varit blomstrande. De senaste två åren har förlusterna legat på runt 15 Mkr per år.
Konkurrens från såväl amerikanska jättar som HBO och Netflix och illegala sajter som Swefilmer har pressat alla de svenska videostreamingtjänsterna.
I mars i år ansökte streamingtjänsten Voddler om företagsrekonstruktion efter sju förlustår och över 200 miljoner kronor i investerat kapital. I fjol ansökte också streamingtjänsten Headweb om rekonstruktionsskydd. Bolaget hade då gjort samlade förluster på drygt 50 miljoner kronor.
Men Film2Home har fortsatt att satsa. I vintras köpte Film2Home upp Headwebb och lanserade en ny tjänst under namnet Plejmo. Samtidigt rekryterades Ulrika Lindwall från jobbet som etableringschef på Spotify för att ta över som ny vd.
"Vi har haft en investeringsplan. Vi har jagat externa investerare för att kunna skala upp. Det här (konkursen) har kommit väldigt plötsligt för alla inblandade", säger Ulrika Lindwall.
Film2Homes huvudägare är familjeföretaget Bonver. Alla bolagets representanter lämnade i förra veckan Film2Homes styrelse, och nu i veckan försattes bolaget i konkurs.
"Bonver har arbetat med det här i över 13 år och investerat mycket pengar. Jag kan inte säga någonting om deras betalningsförmåga men kanske kände de att de inte orkade längre", säger Ulrika Lindwall.
Film2homes och Plejmos streamingsajter ligger fortfarande uppe. Planen är att snabbt hitta en ny ägare utan att verksamheten ska påverkas.
"Vi var inte långt ifrån break even. Intäkterna har fördubblats från föregående år. Vi gör just nu en plan för att kunna fortsätta verksamheten med nya ägare och har en del nyckelpersoner i branschen bakom oss", säger Ulrika Lindwall.
Branschen har haft det tufft. Kostnaden för marknadsföring har stigit och man har behövt pressa hårdare för samma resultat.
I och med Film2Homes konkurs finns det nu bara en svensk filmsajt kvar som inte befinner sig under rekonstruktion, SF Anytime. I övrigt har alla ägare gett upp de senaste åren. Totalt handlar det om riskkapital på över 300 Mkr som har gått upp i rök i kampen mot piratsajter och amerikanska jättar.
"Branschen har haft det tufft. Kostnaden för marknadsföring har stigit och man har behövt pressa hårdare för samma resultat", säger Ulrika Lindwall som dock är hoppfull om att hitta en ny ägare som är beredd att satsa på bolaget.
"Vi har intressenter och jobbar intensivt för att kunna fortsätta verksamheten", säger hon.