Hoppa till innehållet

Finansgräddan lockas till hans AI-bolag – ”Det här är framtiden”

Han vill att utbildningssektorn ska bli lika bra på att använda AI som streamingtjänsterna. Nu tar Joel Hellermark in 8 miljoner kronor till Sana labs som blir finansprofilen Katarina Martinsons första techinvestering. 

Joel Hellermark är grundare på AI-bolaget Sana. Foto: Pressbild.
Joel Hellermark är grundare på AI-bolaget Sana. Foto: Pressbild.

Den globala utbildningssektorn är i dag värd 40 biljoner kronor varav det digitala endast står för 2 procent av marknaden. Med stor tillväxtpotential lockar den flera nya aktörer varav startupbolaget Sana Labs (NTL) är en av dem.

Edtechbolaget är sedan i våras inackorderad i ett rum högst upp i den flotta medlemsklubbens Almas lokaler på Nybrogatan 8 i Stockholm. 

Sana Labs specialanpassar utbildningar på nätet efter individens kunskaper och förmåga med hjälp av artificiell intelligens. Så kallad individanpassad undervisning har visat sig fördubbla inlärningstakten, enligt flera studier.

”Det är en utmaning som hela utbildningsindustrin brottas med, för man vet att individanpassad utbildning gör enorm skillnad”, säger bolagets marknadschef Anna Nordell.

 AI har inte tillämpats på en av världens största och viktigaste industrier – utbildning

Grunden till Sana lades i fjol av Joel Hellermark. Det var då han tog kontakt med två forskare inom artificiell intelligens på Nasa och Cornell University för att lösa ett av problemen han såg med dagens utbildning. Han förundrades över varför utbildningsmarknaden inte använde AI på ett liknande sätt som exempelvis streamingbolagen.

”När man besöker utbildningssajter har man traditionellt fått exakt samma information på exakt samma sätt. Men går du till Netflix eller Spotify så är sajterna alltid anpassade efter dig och din historik. Men AI har inte tillämpats på en av världens största och viktigaste industrier – utbildning”, säger Joel Hellermark. 

Läs även: Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify” 

Kombinationen utbildning och artificiell intelligens lockar investerare och nu när Sana tar in 8 miljoner kronor går Spotify-veteranen Sophia Bendz (NTL), Atomicos partner Joen Bonnier (NTL), Stardoll-grundaren Mattias Miksche (NTL) och Swedbanks tidigare chefsekonom Anna Felländer (NTL) in som delägare.

Det gör även finansprofilen Svante Elfving och Lundbergsfamiljens Katarina Martinson.

”Jag blev väldigt intresserad när jag kom i kontakt med bolaget. Dels för att jag brinner för företag men också för att det är inom utbildning. Jag kan se för mig den visionen Sana har med individualiserad utbildning. Det här är framtiden”, säger Katarina Martinson till Di Digital.

Foto: Joey Abrait

Katarina Martinson är en av Sanas investerare. Foto: Joey Abrait.

Katarina Martinson, dotter till finansmannen Fredrik Lundberg, var med och startade  investmentbolaget Fidelio Capital där hon är huvudinvesterare, men hon sitter även i styrelsen för Lundbergs och ett antal andra bolag.

Utbildningsplattformar har länge haft svårigheten att individanpassa sina kurser men med hjälp av Sanas algoritmer kan bolagen förbättra läroprocessen för sina användare, enligt bolaget.

”Det våra algoritmer gör är att de hittar mönster i hur du lär dig. De är helt självlärande vilket har varit det stora genombrottet för oss”, säger Joel Hellermark. 

För att kunna använda maskininlärning krävs det stora mängder data. Det har Sana fått tillgång till, framför allt genom bolagets största kund som tillhandahåller språkkurser till cirka 70 miljoner användare världen över.

Just nu arbetar vi med att bygga en plattform som skalar till hundratals miljoner användare.

Artificiell intelligens har det senaste året lockat flera finansprofiler till startupvärlden. Katarina Martinson som klev in i den när hon investerade i riskkapitalbolaget Backing Minds i somras gör nu sin första rena techinvestering.

”Jag har mestadels erfarenhet från investeringar i mer mogna bolag tidigare, dels via Fidelio men även genom Lundbergs. Sen kommer jag i kontakt med en massa olika slags bolag och även startups genom min roll som rådgivare på acceleratorn SSE business lab. Det är spännande med de här individerna som startar eget och det är möjligt att det blir fler investeringar i startupbolag”, säger hon till Di Digital.

Läs även: Digiexam: ”Cirka 40 procent av gymnasieeleverna använder oss” 

Med det nya kapitalet ska Sana nu skala upp sin produkt för fler kunder, oavsett vilken utbildning.

”Vi har en lista över bolag som vill implementera våra algoritmer i deras produkter. Just nu arbetar vi med att bygga en plattform som skalar till hundratals miljoner användare”, säger Joel Hellermark.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera