I Sverige och Europa står bank- och finanssektorn inför sin kanske mest omvälvande tid någonsin. Som en följd av nya konsumentbeteenden och kommande lagstiftning öppnar sig nya affärsmöjligheter. Om svenska myndigheter förmår dra nytta av andra framgångsrika internationella exempel på hur den här sektorn kan stimuleras finns mycket att vinna.
Bankernas kunder förändrar sitt beteende. Där man tidigare valde bank i konfirmationsåldern och behöll samma relation över bolån, fondsparande och pensionsförsäkring söker man sig idag till den aktör som kan erbjuda bäst villkor för tillfället. I Svenskt Kvalitetsindex senaste bankmätning framkom att hälften av alla privatkunder har mer än en bankrelation. Något som sannolikt bottnar i det utbredda missnöjet bland svenska storbankskunder som inte varit lägre sedan 1993.
Parallellt med den här utvecklingen blir kundens data inte längre enbart bankens egendom - utan istället tillgänglig för hundratals nya tjänsteutvecklare - när EU-direktivet PSD2 implementeras under 2018.
Läs mer: Stenhård startup-kritik mot nytt EU-förslag
Läs mer: ”PSD2 ingen gräddfil för banker”
För många entreprenörer är den här utvecklingen en stor möjlighet. Inte minst i Sverige och Stockholm, som i internationella jämförelser rankas som ett av de bästa länderna och städerna för så kallad”FinTech”. Men vi borde göra mer. Främst mot bakgrund av det utbredda missnöjet hos storbankskunderna men även för att stimulera en ny svensk tillväxtsektor för vilken intresset är stort. Det senare bekräftas i en rapport från Handelshögskolan i Stockholm som kom fram till att investeringar i företag som tillhandahöll teknik för finanssektorn uppgick till en tredjedel av samtliga investeringar som investmentbolag och riskkapital gjorde i privata företag under 2014, exklusive förvärv.”
London-området framställs som ett världsledande centrum för digitaliseringen med de finansiella tjänsterna i blickfånget.
Ett sätt är att lära från Storbritannien där man som den ledande europeiska marknaden för fintech-bolag har en större volym av fintech-investeringar än hela övriga Europa gemensamt. Lägg därtill att London-området näst efter Silicon Valley framställs som ett världsledande centrum för digitaliseringen med de finansiella tjänsterna i blickfånget.
FCA har skapat en innovationshub där fintech-bolag kan få hjälp att verifiera sina affärsidéer juridisk hjälp.
I Storbritannien har FCA - motsvarande Finansinspektionen - tagit en mer aktiv roll än sin svenska motsvarighet för att främja effektiv konkurrens på finansmarknaden med syftet att påskynda utbudet av nya och mer konsumentnära tjänster. Målsättningen för deras arbete har varit att riva några av alla de inträdesbarriärer i form av tillstånd som fintech-bolag med digitala finansiella tjänster idag måste förhålla sig till.
Läs mer: Låneförmedlaren Savelend får grönt ljus av FI
Ett exempel på vad FCA gjort är att skapa en innovationshub där fintech-bolag i ett första steg tillåts att verifiera sina affärsidéer med juridisk hjälp samt få rådgivning kring vilka eventuella tillstånd som behövs. Därutöver tillhandahåller FCA stöd i form av en dedikerad kontaktperson i upp till ett år efter det att fintech-bolaget erhållit sitt tillstånd. Länder som Singapore och Australien har redan följt Storbritanniens exempel. Likaså vårt grannland Finland satsar på innovation på myndighetsnivån mot denna tillväxtsektor.
Tiden är nu mogen även för Sverige och Finansinspektionen att anamma den brittiska modellen. Regeringen kan genom att utöka myndighetens befintliga uppdrag främja konsumenternas intressen, stödja fintech-bolagens etablering och sektorns utveckling i Sverige.
Magnus Krusberg, partner och financial services expert, PA Consulting Group
Michal Gromek, forskare inom Crowdfunding och FinTech, Handelshögskolan i Stockholm
Detta är en debattartikel. Vill du också skriva? Mejla digital@di.se!