Hoppa till innehållet

Finansinspektionen ger Fundedbyme grönt ljus

Efter Trustbuddy-härvan i höstas gick Finansinspektionen ut med att de skulle granska branschen. Fyra månader efter granskningen påbörjades har bara två bolag fått grönt ljus. 

Finansinspektionen fortsätter sin granskning av utlåningsplattformar.
Finansinspektionen fortsätter sin granskning av utlåningsplattformar.Foto: TT

Finansinspektionen påbörjade i höstas en granskning av bolag med plattformar som erbjuder lån från privatpersoner till andra privatpersoner. Granskningen följde den stora skandal som lånesajten Trustbuddy orsakade efter att olovligt ha lånat ut insatta pengar.

Läs även: Miljonbluffen i Trustbuddy – så här gick det till

De bolag som Finansinspektionen uppgav att det skulle granska var bland andra Lendify, Sparlån, Savelend och Lendlink. Fundedbyme, en lånesajt för peer to business, har också granskats.

”De har granskat hela processen från början till slut för att se var det kan finnas eventuella falluckor både nu och i framtiden”, säger Daniel Daboczy.

Till skillnad från Fundedbyme befinner sig flera av de andra granskade bolagen i en ansökningsprocess, efter att kraven på licensen för peer till peer-bolag ändrades under våren/sommaren 2015.

Bolagen som redan har haft tillstånd att driva verksamhet har fått fortsätta sina affärsverksamheter till dess att Finansinspektionen har tagit ett beslut. Det är däremot oklart när Fi kommer att vara klara med sin granskning.

”Jag kan inte gå in på separata ärenden som fortfarande är öppna och jag har inget besked om när vi kommer vara klara med granskningen men vi jobbar så fort vi kan”, säger Johan Terfelt, rättschef inom konsumentskydd på Fi.

Det som Fi krävde av bolagen när det påbörjade sin granskning i oktober var att de skulle skicka in låneboken, som visar hur långivare och låntagare är kopplade, och en skrivelse om hur bolagen hanterar kreditförluster. Bolagen fick ungefär en vecka på sig att skicka in uppgifterna. 

Två av de granskade bolagen, som Di Digital har pratat med, har hittills fått besked av Fi att de har klarat granskningen. Sparlån var först ut i november i fjol och häromdagen fick Fundedbyme godkänt att fortsätta driva sin verksamhet på befintligt sätt.

”Lagstiftningen i Sverige har varit väldigt otydlig de senaste fem åren och det är bra att vi får tydliga direktiv för vad som gäller”, säger Daniel Daboczy, grundare av Fundedbyme.

Bolagen, som Di Digital har pratat med angående granskningen, har varit öppet positiva till den och hoppas att den ska ta bort den stämpel som Trustbuddy-skandalen har orsakat branschen.

”Efter det här med Trustbuddy-härvan har alla vi andra aktörer ansetts vara skyldiga till samma sak. Situationen har lagt sordin på hela marknaden. Nu när beskedet har kommit så ska vi satsa mer på den här typen av utlåning”, säger Daniel Daboczy.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera