Hoppa till innehållet

Finansprofil går in i digitala skolböcker

Startupbolaget Kognity tar in en tredje finansieringsrunda. Nu värderas bolaget som gör digitala läroböcker till närmare 100 miljoner kronor.

Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.
Nicholas Johansson och Hugo Wernhof grundare av Kognity.

Digitaliseringen av skolan är i full gång, så väl i Sverige som internationellt. Det senaste året har en rad svenska startupbolag lockat till sig miljoninvesteringar. Ett av dem är Kognity som gör digitala läroböcker för IB-utbildningar.

”Vi satte oss 2012 och tittade på möjligheten att skapa ett bolag inom utbildning drivet av teknologi. För två år sedan lanserade vi vår nuvarande produkt och nu har vi kommit till en punkt då vi bevisat att det fungerar och ska expandera”, säger Hugo Wernhoff, medgrundare och vd för Kognity (NTL).

Hittills har Kognity tagit in drygt 7 miljoner från ängelinvesterare. Nu fyller de på kassan ytterligare. Bland investerarna finns Gustaf Rentzhog, vd för pensionsrådgivaren Söderberg & Partners och Jeremias Andersson, en av grundarna av rekryteringsbolaget Academic Work (NTL).

Hugo Wernhoff avböjer att berätta hur mycket pengar de nya ägarna går in med, men uppger att kapitalanskaffningen sker på en värdering av hela bolaget om 100 Mkr. 

”Det är personer med expertis kring att bygga bolag vilket är ett stort stöd för oss. Sen är det viktigt med folk som har en långsiktighet och liksom oss ser det här på 15-20 års sikt”, säger Hugo Wernhoff.

Kognity har dels utvecklat en plattform för att publicera interaktiva, digitala läroböcker, dels producerar de också innehållet till läroböckerna.

”Vi tror att man behöver ha båda delarna. Det gör till exempel att vi direkt kan få feedback på ett visst avsnitt och kan ändra det direkt”, säger Nicholas Johansson, medgrundare av Kognity.

I dag arbetar 25 personer på Kognity och bolagets plattform används i över 50 länder. Än så länge är det bara skolor inom IB-programmet (en gymnasieutbildning med internationell läroplan) som använder Kognity men planen är nu att testa nya utbildningssystem.

”IB ser vi som vårt insteg i marknaden. När vi nu hittat en fungerande produktmodell så är vår plan att gå in på andra utbildningssystem i Europa”, säger Nicholas Johansson.

En utmaning för alla bolag som har skolan som kund är att få till en skalbar produkt. Det eftersom läroplanerna skiljer sig åt mellan olika länder.

”Det har varit ett hårt iterativt arbete. Vi är inte själva lärare så vi har fått testa och lyssna väldigt mycket. Nu får vi experimentera med andra utbildningsmarknader för att se var vi är mest lämpade”,  säger Hugo Wernhoff.

Läs mer: Axis-bröderna: "Behövs ett paradigmskifte i skolan"

De digitala läroböckerna har flera fördelar jämfört med de fysiska böckerna enligt Kognitys grundare. Till exempel kan läraren hela tiden följa hur långt eleverna kommit, och genom inbyggda test se vad de inte förstått. Att paketera plattformen som en digital lärobok, snarare än som en teknisk plattform har varit viktigt i införsäljningen.

”Vi försöker inte revolutionera skolan. Vi gör en digital lärobok som gör det lättare för läraren att undervisa. Det har varit en nyckelfaktor för att få fart på försäljningen”, säger Hugo Wernhoff.

Läs även: Reportage: startup-bolagen som vill rädda skolan

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera