Hoppa till innehållet

Finansprofiler investerar i svenskt molnföretag

Ett litet Stockholmsbolag som specialicerat sig på digital lagerhållning lockar miljoner i nytt kapital. Flera finansprofiler investerar nu i doldisbolaget.

Patrik Enblad, tidigare vd för HQ Bank, är en av lagringsföretaget Degoos investerare.
Patrik Enblad, tidigare vd för HQ Bank, är en av lagringsföretaget Degoos investerare.Bild: Jesper Frisk

Det lilla bolaget Degoo (NTL) grundades 2012 av KTH-studenten Carl Hasselskog och Mattias Nylitz. Bolagets affärsidé är att erbjuda gratis digitalt lagringsutrymme och sedan ta betalt för olika tilläggstjänster. 

Tjänsten har lockat över 5 miljoner användare och växer med runt 20 000 nya användare om dagen. 

Bolaget har tidigare tagit in kapital från finansprofilerna Anders Böös (NTL), som bland annat sitter i styrelsen för miljardären Gustaf Douglas bolag Latour, och Patrik Enblad tidigare vd för HQ Bank. Nu fyller de befintliga ägarna på genom att investera ytterligare 4 miljoner kronor i Degoo, rapporterar Breakit.

Anders Böös har tidigare investerat i techbolag som hundpassningstjänsten Dogbuddy (NTL) och kontorstjänsten Workaround (NTL).

Enligt bolagets senaste bokslut (2015-16) omsatte Degoo knappt 1,5 miljoner kronor och redovisade ett resultat på -2,5 Mkr.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera