Hoppa till innehållet

Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagen

De svenska private equity-bolagens affärsmodell är på väg att förändras. Finansiella manövrar och slimmade kostnadskostymer har i tysthet fått ge plats åt ett nytt fokus på digitalt värdeskapande. Nu låter flera aktörer digitala specialister bygga värde i portföljbolagen.  

Lars Terney, partner på Nordic Capital och Per Franzén, partner på EQT. Foto: Nordic Capital/Gustav Gräll. Kollage.
Lars Terney, partner på Nordic Capital och Per Franzén, partner på EQT. Foto: Nordic Capital/Gustav Gräll. Kollage.

”Buyout-branschen har utvecklats. Den tid då man kunde skapa stor avkastning genom finansiellt trolleri är över sedan länge. Nu tror jag att de viktigaste verktygen för att bygga bra bolag de närmaste 5-10 åren kommer att vara digitala”, säger Per Franzén.

Han är partner på EQT och investeringsrådgivare till fonden EQT VII med motsvarande 65 miljarder kronor att investera i etablerade bolag i mogna branscher.

Uttalandet är ett eko av det som private equity-bolagets vd Thomas von Koch sade till Financial Times redan hösten 2015. Han uppmanade då branschen att omfamna den digitala revolutionen även när det gäller äldre bolag, för att inte bli omsprungna av yngre och ofta venture capital-backade digitala bolag som hemdelningstjänsten Airbnb och taxitjänsten Uber.

Läs mer: EQT:s vd varnar storbolagen för startups

Riskkapitalisternas arbetsmetod för att skapa värde i portföljbolagen har traditionellt varit att öka belåningen, sparka chefer och tillsätta nya, skära i kostnaderna och samordna funktioner över bolagsgränserna.

Men tre av Sveriges största PE-bolag, EQT, Nordic Capital och IK säger till Di Digital att digitalisering nu har blivit ett allt viktigare värdeskapande verktyg.

”I min bransch, alltså buyout av mogna bolag, så blir det otroligt viktigt de närmaste åren att ha digital kompetens”, säger Per Franzén.

EQT har genomfört en rad förändringar för att bli bättre på att digitalisera sina portföljbolag. Dels har man startat EQT Ventures som riktar in sig på investeringar i startupbolag och har techentreprenörer som rådgivare.

Läs mer: Spelet bakom EQT Ventures miljarder

Dels har man tagit i ett särskilt digitaliseringsteam som stöder ”offline”-bolagen i portföljen. En annan metod som de använder är att ta talanger från digitala bolag och sätta in i etablerade bolag i mogna branscher.

EQT strävar även efter att ta in minst en ledamot i varje styrelse som kan driva digitaliseringsfrågor så att de kommer upp på varje styrelsemöte.

I exempelvis portföljbolaget Anticimex styrelse sitter Anna Settman, som var vd på Aftonbladet när de tog klivet från papperstidning till digitalt mediehus och som har grundat startupfabriken Springfield Project, samt Gunnar Asp som har varit vd respektive styrelseordförande för Comhem och IP-Only.

Anticimex har med EQT som ägare satsat på sensorer och tekniska skadedjursfällor som gjort att bolaget effektiviserat utryckningarna till kunderna. Idag står den sensorbaserade modellen för omkring hälften av Anticimex försäljning i Sverige.

”Det är ett ganska dramatiskt skifte i en väldigt traditionell bransch.”

Läs även: Investor-profil drar igång techfond

Riskkapitalbolaget Nordic Capital har precis som EQT lyft digitaliseringen högt på agendan.

”Vi tror att den tekniska utvecklingen de närmaste åren kommer att påverka nästan alla branscher och aspekter av samhället”, säger Lars Terney som är partner på bolaget och koordinator för programmet för ägarstöd.

”Det är viktigt att få upp digitaliseringsfrågan på ledningens och styrelsens bord och lyfta blicken ovanför det dagliga slitet.”

Nordic Capital har dock valt att inte sätta upp ett internt digitalt team. Skälet är enligt Lars Terney att ämnet är för brett. Läkemedelsbranschen skiljer sig från finansbranschen som i sin tur skiljer sig från e-handeln. För att injicera digital kunskap samarbetar man istället med nyöppnade Singularity University i Köpenhamn, som är en gren av den hajpade startupskolan från Silicon Valley.

Läs mer: Nordic Capital skickar chefer till hajpad startupskola

I utbyte mot finansiellt stöd får Nordic Capital förtur till kurser dit allt från talanger till vd:ar och styrelseledamöter skickas för att studera ämnen som artificiell intelligens, robotik och datasystem.

Ett antal av Nordic Capitals portföljbolag genomgår just nu en digital omvandling som en del i strategin för att öka deras värde. Det gamla postorderföretaget Ellos har till exempel trimmats till ett modernt e-handelsbolag med fokus på hantering av stora datamängder och personaliserade köpupplevelser.

I och med att digitalisering har blivit ett allt viktigare verktyg för riskkapitalisterna har det också blivit en viktig del i investeringsbesluten.

”När vi utvärderar bolag så är digitaliseringen en otroligt viktig del. Vi tittar på bolag i branscher som ännu inte har digitaliserats. Där kan vi hjälpa till att utveckla och förbättra affärsmodellerna”, säger Per Franzén på EQT.

Lars Terney från Nordic Capital menar att det idag är en självklar del av genomlysningen av ett bolag att titta på hur teknologi påverkar affären och hur det kan få fart på tillväxten.

Läs även: Därför vill storbolagen ha en egen startup

”Om vi väntar oss stora förändringar i branschen men bolaget har en svag digital organisationskapacitet så är vi försiktiga. Om Nordic Capital köper ett sådant bolag så måste det tidigt etableras en plan för att injicera mer digital erfarenhet och kunskap.”

Kommentar: "Digital renovering kan lyfta näringslivet in i 2010-talet"
Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera