Hoppa till innehållet

Finsk fintech prisades på Stockholm-event

Finska Zervant prisades på Disruption Banking Nordics. Med sin digitala faktureringstjänst ska de hjälpa EU:s företag när de nya regelverket tvingar bolagen att e-fakturera.

Grundarna Tuukka Koskinen och Mattias Hansson fick ta emot pris på Disruption Banking Nordics.
Grundarna Tuukka Koskinen och Mattias Hansson fick ta emot pris på Disruption Banking Nordics.

I Finland har digitala fakturor varit standard sedan ett nytt regelverk introducerades för fyra år sedan. I Sverige, tillsammans med resten av EU, kommer e-fakturor bli tvingande i slutet av 2018.

Vid det laget kommer det att krävas att bolag skickar ut sina fakturor digitalt.

Det är den utmaningen som det finska faktureringsbolaget Zervant löser. Fintech-bolaget som grundades 2010 erbjuder en programvara för digitala faktureringar för små och stora företag. De senaste åren har Zervant lyckats attrahera över 90 000 bolag i 160 länder. 

”Fakturor i pappersformat är väldigt dyrt att hantera för företag och vi hjälper dem att spara pengar. Det funkar även för små företag och det kan vara helt automatiserat”, säger Mattias Hansson, Zervants vd.

Under Distruption Banking Nordics, ett fintech-event arrangerat av True Global Ventures och Deloitte, fick fem fintech-bolag presentera sina affärsmodeller för publiken. Även om eventet hölls i Stockholm och tre av fem företag var svenska, var det finska Zervant som imponerade mest.

Fintech har, enligt Mattias Hansson, till skillnad från i Sverige varit en negligerad tech-inrikting på startupscenen i Finland och det är först nu företaget börjar få uppmärksamhet.

”För fem år sedan fick vi frågan om vi hade kunnat välja något tråkigare än fintech. Nu tycker folk plötsligt att det är sexigt”, säger Mattias Hansson.

Mattias Hansson anser att Stockholm fortfarande är större än Helsingfors när det gäller fintech men att branschen växer i hemstaden. 

Zervants gick inte tomhänta från fredagens fintech-event. Som pris fick bolaget cirka 70 000 kronor och en inbjudan till Kina för att träffa potentiella partner och företag inför en möjlig framtida lansering i landet. 


De övriga fintech-bolagen som presenterade sina affärsidéer var: 

Billhop – en betalningstjänst som gör det möjligt för företag och privatpersoner att betala sina räkningar/fakturor med kreditkort.

Lendify – driver en utlåningsplattform mellan privatpersoner.

Cloud insurance – norskt företag med en datadriven plattform för försäkringsbranschen.

Instantor – en identifieringstjänst som ska förenkla kunders kommunikation med exempelvis banker när de ansöker om lån eller andra banktjänster.

Läs även: Bankerna: “Fintech-bolagen kör om oss”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera