Den finska secondhand-appen Zadaa har på kort tid rönt stora framgångar i Finland. På bara nio månader har man lockat hela 50 000 kvinnor att genomföra cirka 23 000 bytesaffärer.
”Visionen är att koppla samman alla garderober i världen, lite som Airbnb gjort med privata hem. Vi har redan nått nio procent av vår målgrupp, kvinnor 18-40 år som använder Facebook”, säger Iiro Kormi, vd och medgrundare för Zadaa till Di Digital.
Han och medgrundaren Aamer Chaichee är i Stockholm för att rekrytera en svensk medarbetare för Sverigelanseringen. De ska även träffa samarbetspartners, bloggare och andra påverkare.
Grundidén är att hjälpa folk köpa och sälja kläder till andra med liknande storlek och stil.
”Grundidén med Zadaa är att hjälpa folk köpa och sälja kläder till andra med liknande storlek och stil. I Finland har vi endast fokuserat på kvinnor, men i Sverige tror vi att appen även ska locka män”, säger Iiro Kormi.
Läs mer: Svenskar storinvesterar i amerikanska begagnatsuccén
Han visar sedan hur man loggar in på Zadaa, knappar in sin storlek, längd och vikt. Sedan kopplas man ihop med andra med samma klädstorlekar.
”Man väljer inte en stil. Det löser vi med maskininlärning, den typ av plagg du gärna klickar på får du se mer av, som på Facebook”, säger Iiro Kormi.
Aamer Chaichee och Iiro Kormi visar appen.
Bolaget har även hittat ett nytt sätt för användarna att skicka plaggen till varandra.
”När man sålt ett plagg lägger man den i en vanlig plastpåse och förseglar med lite tejp. Sedan går man till närmaste livsmedelbutik och visar upp en kod i appen. De trycker ut ett klistermärke, sätter på påsen och sedan levereras den direkt till den livsmedelsbutik som är närmast köparen”, förklarar Aamer Chaichee, medgrundare och operativ chef på Zadaa.
Vi förhandlar med Postnord om ett liknade upplägg här.
I Finland har man ett avtal med Matkahuolto, en partner till Postnord som samarbetar med livsmedelskedjor med totalt 1 500 upphämtningspunkter i landet. I Sverige ska man använda samma system, men med en annan partner.
”Vi förhandlar med Postnord om ett liknade upplägg här”, säger Aamer Chaichee.
Zadaa tjänar pengar genom att ta ut 5-20 procent av transaktionsvärdet, i en fallande skala där högre priser ge lägre procentandel. Bolaget uppskattar att man ska ha förmedlat kläder för drygt sex miljoner kronor under sina första 12 månader. Pengarna stannar på ett transaktionskonto tills båda parter är nöjda. Köparen har returrätt om varan är fejk, eller avviker markant från beskrivningen eller bilderna.
Läs mer: Angry Birds-skaparen öppnar ny studio i London – ska satsa på MMO-spel
”Det räcker inte med att man inte gillar plagget. Men vår algoritm är så pass träffsäker att det sällan är ett problem. Vi har få returer, mindre än en procent”, säger Aamer Chaichee.
Han tillägger att användarna även betygsätter varandra, vilket är en garant för kvalitén. Zadaa (NTL) tog nyligen in knappt 6 miljoner kronor från det finska riskkapitalbolaget Superhero Capital (NTL) och befintliga investerare. Det innebär att man tagit in drygt 9 million kronor sedan starten 2015. Den senaste kapitalrundan ska bland annat användas till en Sverigeetablering i år.
”Vi hoppas på en skarp lansering i mitten av mars”, säger Iiro Kormi.
NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.