Den finska restaurang-appen Wolt har redan uppmärksammats i tidskrifter som Wired och Forbes, samt fått Apples utmärkelse Editor's Choice. Nu laddar man för sin första lansering utanför Finland.
”Vi har ett team på plats i Stockholm och söker nu ytterligare 6-10 personer. Vi letar efter personer inom marknad, sälj, community management och logistik. Vår lansering i Stockholm ska ske inom några veckor”, säger Juhani Mykkänen, medgrundare och operativ chef på Wolt.
Wolt utmanar därmed en rad svenska aktörer som Aptit.se, Waitress, Godsmak och Urb-it på hemmaplan, samt tyska Foodora.
Kan vi få detta att funka i Stockholm är det ett riktigt bra tecken.
”I Finland är vi redan bekanta med Foodora, som ju även finns i Sverige. Men vi fokuserar inte på konkurrenterna utan hoppas göra vår egen grej”, säger Juhani Mykkänen.
Ambitionen är att rulla ut konceptet i andra nordiska länder de närmaste månaderna.
“Sverige blir vår första utlandslansering. Stockholm är viktigt för oss. Vi har sett en fantastisk utveckling i Finland, med en tillväxt över 10 procent per vecka i Helsingfors. Kan vi få detta att funka i Stockholm på några månader är det ett riktigt bra tecken”, säger Juhani Mykkänen.
Läs mer: Växte med 50 procent, nu släpper Godsmak en take away-app
Han driver Wolt ihop med bolagets vd Miki Kuusi, mannen som startade Finlands gigantiska tech-evenemang Slush och är en it-kändis i Finland.
Wolt finns enbart som app och påminner mycket om svenska Waitress. Tjänsten används främst för att beställa hemleveranser eller hämtmat som man plockar upp själv. Appen kan även användas för att förbeställa och förbetala mat som man äter på restaurangen. Den är dock ingen app för bokning av bord, likt Bookatable som nyligen såldes för drygt en miljard kronor.
Läs mer: Tripadvisor fick nobben i miljardstrid om Bookatable
Wolt lanserades i Finland våren 2015. Man har nu 70.000 kunder i Helsingfors, Åbo och Tampere. I Helsingfors är redan 10 procent av befolkningen registrerade användare av tjänsten.
Bolaget har idag 40 anställda och 200 frilansande budpersoner som jobbar på samma sätt som taxiförarna på Uber, eller budbärarna på den svenska budfirman Urb-it.
Ska ni bredda er till att genomföra andra budtjänster?
“Inte den närmaste tiden. Just nu fokuserar vi på att leverera mat till kunder på mindre än 30 minuter.”
Sedan starten har Wolt tagit in 29 Mkr (3 miljoner euro) från investerare som Inventure, Lifeline Ventures samt en rad affärsänglar, bland andra Ilkka Paananen, vd för det finska spelundret Supercell.
För mer om restaurang-apparnas matkrig, lyssna på senaste Digitalpodden.
http://embed.acast.com/digitalpodden/matkrig-nischadenatverkochsoundcloudsnodlan.