Hoppa till innehållet

Finska succéappen Wolt lanseras i Stockholm

Den hajpade finska restaurang-appen Wolt rekryterar personal inför en lansering i Stockholm om några veckor. I Helsingfors har redan en av tio invånare laddat ner appen.

Hela Wolt-gänget. Juhani Mykkänen står längst ut till höger och vd Miki Kuusi står till vänster om skylten med blå Wolt t-shirt.
Hela Wolt-gänget. Juhani Mykkänen står längst ut till höger och vd Miki Kuusi står till vänster om skylten med blå Wolt t-shirt.Foto: Wolt

Den finska restaurang-appen Wolt har redan uppmärksammats i tidskrifter som Wired och Forbes, samt fått Apples utmärkelse Editor's Choice. Nu laddar man för sin första lansering utanför Finland.

”Vi har ett team på plats i Stockholm och söker nu ytterligare 6-10 personer. Vi letar efter personer inom marknad, sälj, community management och logistik. Vår lansering i Stockholm ska ske inom några veckor”, säger Juhani Mykkänen, medgrundare och operativ chef på Wolt.

Wolt utmanar därmed en rad svenska aktörer som Aptit.se, Waitress, Godsmak och Urb-it på hemmaplan, samt tyska Foodora.

Kan vi få detta att funka i Stockholm är det ett riktigt bra tecken.

”I Finland är vi redan bekanta med Foodora, som ju även finns i Sverige. Men vi fokuserar inte på konkurrenterna utan hoppas göra vår egen grej”, säger Juhani Mykkänen.

Ambitionen är att rulla ut konceptet i andra nordiska länder de närmaste månaderna.

“Sverige blir vår första utlandslansering. Stockholm är viktigt för oss. Vi har sett en fantastisk utveckling i Finland, med en tillväxt över 10 procent per vecka i Helsingfors. Kan vi få detta att funka i Stockholm på några månader är det ett riktigt bra tecken”, säger Juhani Mykkänen.

Läs mer: Växte med 50 procent, nu släpper Godsmak en take away-app

Han driver Wolt ihop med bolagets vd Miki Kuusi, mannen som startade Finlands gigantiska tech-evenemang Slush och är en it-kändis i Finland.

Wolt finns enbart som app och påminner mycket om svenska Waitress. Tjänsten används främst för att beställa hemleveranser eller hämtmat som man plockar upp själv. Appen kan även användas för att förbeställa och förbetala mat som man äter på restaurangen. Den är dock ingen app för bokning av bord, likt Bookatable som nyligen såldes för drygt en miljard kronor.

Läs mer: Tripadvisor fick nobben i miljardstrid om Bookatable

Wolt lanserades i Finland våren 2015. Man har nu 70.000 kunder i Helsingfors, Åbo och Tampere. I Helsingfors är redan 10 procent av befolkningen registrerade användare av tjänsten.

Bolaget har idag 40 anställda och 200 frilansande budpersoner som jobbar på samma sätt som taxiförarna på Uber, eller budbärarna på den svenska budfirman Urb-it.

Ska ni bredda er till att genomföra andra budtjänster?

“Inte den närmaste tiden. Just nu fokuserar vi på att leverera mat till kunder på mindre än 30 minuter.”

Sedan starten har Wolt tagit in 29 Mkr (3 miljoner euro) från investerare som Inventure, Lifeline Ventures samt en rad affärsänglar, bland andra Ilkka Paananen, vd för det finska spelundret Supercell.

För mer om restaurang-apparnas matkrig, lyssna på senaste Digitalpodden.

http://embed.acast.com/digitalpodden/matkrig-nischadenatverkochsoundcloudsnodlan.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera