Hoppa till innehållet

Finskt ”Airbnb för lokaler” lanseras i Stockholm

Finska Venuu tar in 4 Mkr och slår upp portarna i Stockholm med eget kontor på Kungsholmen. Sajten kan beskrivas som ett Airbnb för festlokaler och konferensanläggningar.

Venuu-gänget: Axel Bergström, Marketing Manager, Emmeli Sjölander, Customer Success Manager och Carl Johan Lie Karlberg, Country Manager
Venuu-gänget: Axel Bergström, Marketing Manager, Emmeli Sjölander, Customer Success Manager och Carl Johan Lie Karlberg, Country ManagerFoto: Emil Sjölander

Venuu lanserades i Finland oktober 2013 och har redan lockat till sig 1.300 profilannonser i hemlandet. Här finns allt från spexiga festlokaler till etablerade konferensanläggningar.

Annars påminner tjänsten extremt mycket om Airbnb, både till utseende och funktionsmässigt. Precis som på Airbnb är det gratis att lägga ut ett objekt på Venuu (namnet uttalas som det engelska ordet "venue") och uthyraren betalar endast provision när de får kunder via sajten.

En skillnad är att användaren kan välja vilket typ av evenemang man letar lokal till, från bröllop till konferens. Även "bastukväll" fins med som alternativ, ifall man skulle råka glömma att tjänsten kommer från Finland.

Lyckas vi i Stockholm vet vi vad som krävs för att lyckas i resten av Europa.

”Vi har de flesta av de stora objekten på marknaden, men vi har mycket kvar att göra även i Finland. Det finns många okända lokaler och folk som knappt vet själva att de hyr ut. Vi håller på att skapa en marknad”, säger Axel Bergström, marknadschef och en av tre medarbetare på Venuus nya Stockholmskontor.

Venuu.se smyglanserades för 3-4 veckor sedan och har redan 350 objekt i Stockholm. Under torsdagen, den 8 oktober lanseras sajten officiellt. Marknadsföreningen sker dock uteslutande på nätet, främst med hjälp av en egen Facebooksida, annonser på Facebook samt sökordsmarknadsföring på Google.

”Vi växer med fem objekt om dagen just nu. Säljarna i Stockholm har legat på i tre månader och skapat relationer med lokalägarna. På sikt ska detta rulla på av sig självt, men just nu jobbar vi fortfarande med säljare även i Finland”, säger Axel Bergström.

Satsningen i Stockholm möjliggörs av en finansieringsrunda från i somras. Då tog Venuu in 4 Mkr från de finska vc-bolagen Sanoma Ventures och Reaktor Polte, samt från en rad finska affärsänglar.

”Pengarna ska räcka till att lansera tjänsten i Stockholm, som blir vår första lansering utanför Finland. Stockholm har en enormt stor marknad för konferenser, mässor och evenemang. Och startupscenen är mycket etablerad här. Lyckas vi i Stockholm vet vi vad som krävs för att lyckas i resten av Europa”, säger Axel Bergström.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera