Hoppa till innehållet

Fintech giant Klarna eyes payment deals with Google and Facebook

Swedish fintech giant Klarna is in talks with Google, Apple, and Facebook in pursuit of digital payment partnerships. “They are showing considerable interest”, says Klarna's co-founder and CEO Sebastian Siemiatkowski.

The Stockholm-based payment hopes to strike partnership deals that would integrate Klarna’s payments infrastructure with services such as Apple Pay and Android Pay as they continue their global rollout.

“One of the major challenges facing Google and Apple is the fact that all banks are local,” says Mr. Siemiatkowski in an interview with Swedish tech news site Di Digital, an online subsidiary of Scandinavia’s largest business daily, Dagens Industri.

“Scratch the surface and you will find that even global banks have different software system and different ways of organizing themselves. When global players cooperate with banks, roll out of their services are inert. That is not how they want to operate, they want to be global from day one,” he says, describing Klarna’s presence in 18 countries as “unique.”

“No one else covers as many countries within payment and credit related services”, he says.

The CEO of Klarna, a company valued at over $2 billion in a 2015 funding round, claims he has caught the eye of the US tech giants and that they have noted Klarna's expansion into markets beyond Sweden.

Mr. Siemiatkowski argues that Klarna will be able to offer US tech companies a wider range of services than the credit card companies to which many of them are already linked.

“Should Google want to offer their customers an integrated mobile bank service, an account could be in place in the cell phone from the very beginning. Who could offer such a solution today? Nobody covers as many markets as Klarna,” he says.

Some of Klarna’s 1,400 employees are located in Silicon Valley. Mr Siemiatkowski claims a set up with a partner such as Google would take six to twelve months. The Klarna chief expects Facebook to launch its own payment service and says a partnership with the social network is likely to materialize.

”I’m not sure if we can establish a partnership with Apple, but it is likely with Google and Facebook”, says Mr Siemiatkowski.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera