I snart två år har Kristoffer Fürst och hans team snickrat på ett affärssystem som ska kunna ersätta alla de system som fondbolag i dag använder.
”Vårt system är mer automatiserat och täcker fler områden än de som används i dag, vilket minskar antalet system kunden behöver och mängden manuellt arbete. Vi räknar med att kunna göra det upp till 90 procent billigare för fonderna”, säger Kristoffer Fürst.
Nyckeln är att kunna erbjuda ett system som är 90 procent billigare. Då är det svårt att inte testa.
Han är själv matematiker i grunden och har arbetat i finanssektorn på Handelsbanken och Brummer & Partners. Dessutom var han en kort period utvecklingschef för träningsappen Vint (NTL).
Läs även: Hennes robot ska rädda sparare från dåliga fonder
Limina backas upp av flera tunga investerare. Bolaget har i år tagit in 10 miljoner kronor i en emission och genom konvertibler (NTL). Bland investerarna finns Mats Berglund, som grundade bolaget IC-Control. Liminas ordförande är Pontus Braunerhjelm, ekonomiprofessor vid KTH i Stockholm.
Att bygga ett affärssystem för fondverksamhet är en rejält komplicerad uppgift. Systemet behöver bland annat hantera risk, orderläggning och bokföring. Eftersom det handlar om stora finansiella transaktioner får ingenting, någonsin gå fel.
”Vi har börjat med att bygga ett system för ränte- och hedgefonder. Komplexiteten ser lite olika ut beroende på vad fonden handlar. Räntor är till exempel mer komplicerat än aktier”, säger Kristoffer Fürst.
Limina är just nu ute för att få in de första skarpa kunderna. Utmaningen är att få fondbolag att våga hoppa på ett nytt system.
”Vi vet att det finns en efterfrågan. Det svåra är att få fondbolagen att ta beslutet att byta. Vi tror att nyckeln är att kunna erbjuda ett system som är 90 procent billigare. Då är det svårt att inte testa”, säger Kristoffer Fürst.
Läs även: Bankrådgivarnas sista strid
Affärssystemet som Limina har byggt ska enkelt kunna användas av vilka fondbolag som helst. Skalbarheten kombinerat med en enorm marknad gör att potentialen för bolaget är stor.
”Det vi byggt nu är en helhetslösning i sin smalaste möjliga form. Det viktiga blir att leverera över förväntan till våra första nyckelkunder. Efter det kommer vi att addera fler nya funktioner i varje segment”, säger Kristoffer Fürst.