Hoppa till innehållet

Fishbrain expanderar – Brasilien nästa

Fishbrain lanserar i ett av världens största fiskeländer: Brasilien. Där finns det enligt Fishbrain 25 miljoner fiskare som redan har börjat dra sig till appen.

Johan Attby, vd och medgrundare för Fishbrain.
Johan Attby, vd och medgrundare för Fishbrain.

Fiskeappen Fishbrain (NTL) har tre miljoner användare, till största del i USA. Bolaget har sedan starten 2013 lockat till sig många 90 Mkr i riskkapital från bland annat Northzone, Industrifonden och GP Bullhound.

Bolaget, som under en längre tid planerat att lansera i andra tunga fiskeländer som Japan och Brasilien, har nu kommit till skott och lanserar i Brasilien, en marknad som enligt bolaget rymmer 25 miljoner fiskare.

Läs även: Fishbrain håvar in en miljon i månaden

Di Digital kunde tidigare i november rapportera om att Fishbrain slöt avtal med den amerikanska Under Armour. Därmed kan Fishbrain nå användarna av Under Armours träningsapp, som enligt företaget har fler än 175 miljoner användare.

I Brasilien ser dock samarbetena annorlunda ut.

”Till att börja med har vi inget sådant partnerskap i Brasilien men på sikt kan jag tänka mig att ha det”, säger Fishbrains grundare Johan Attby.

”Vi har däremot en fantastisk ambassadör i Brasilien. Det är fiskaren Luana Pigatto som har sitt eget fiskeprogram.”

Läs även: Fishbrain tecknar avtal med amerikanska Under Armour

Fishbrain mjuklanserade i Brasilien för snart fyra veckor sedan och under på drygt två veckor lyckades appen få 100 000 användare utan någon marknadsföring. Det bådar gott, enligt Johan Attby.

”Det finns alltid early adopters men det är ett gott tecken. Det skulle varit oroande om det hade varit väldigt lite intresse för den”, säger han.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera