Fiskeappen Fishbrain (NTL) har tre miljoner användare, till största del i USA. Bolaget har sedan starten 2013 lockat till sig många 90 Mkr i riskkapital från bland annat Northzone, Industrifonden och GP Bullhound.
Bolaget, som under en längre tid planerat att lansera i andra tunga fiskeländer som Japan och Brasilien, har nu kommit till skott och lanserar i Brasilien, en marknad som enligt bolaget rymmer 25 miljoner fiskare.
Läs även: Fishbrain håvar in en miljon i månaden
Di Digital kunde tidigare i november rapportera om att Fishbrain slöt avtal med den amerikanska Under Armour. Därmed kan Fishbrain nå användarna av Under Armours träningsapp, som enligt företaget har fler än 175 miljoner användare.
I Brasilien ser dock samarbetena annorlunda ut.
”Till att börja med har vi inget sådant partnerskap i Brasilien men på sikt kan jag tänka mig att ha det”, säger Fishbrains grundare Johan Attby.
”Vi har däremot en fantastisk ambassadör i Brasilien. Det är fiskaren Luana Pigatto som har sitt eget fiskeprogram.”
Läs även: Fishbrain tecknar avtal med amerikanska Under Armour
Fishbrain mjuklanserade i Brasilien för snart fyra veckor sedan och under på drygt två veckor lyckades appen få 100 000 användare utan någon marknadsföring. Det bådar gott, enligt Johan Attby.
”Det finns alltid early adopters men det är ett gott tecken. Det skulle varit oroande om det hade varit väldigt lite intresse för den”, säger han.