Hoppa till innehållet

Fishbrain håvar in en miljon i månaden

Sedan Fishbrain släppte sin premiumtjänst i april har pengarna börjat rulla in. Förra månaden steg försäljningen av premiumkonton till ett värde av 1 miljon kronor. 

ohan Attby grundade Fishbrain 2013.
ohan Attby grundade Fishbrain 2013.Foto: Joey Abrait

Det sociala nätverket Fishbrain är ett av Sveriges mest omtalade startupföretag. Sedan starten 2013 har bolaget lockat till sig över 90 miljoner kronor i riskkapital från investerare som Northzone, Industrifonden och Almi Invest.

I början av året tog Fishbrains grundare och vd Johan Attby beslutet att börja satsa på lönsamhet. Bolaget började från och med mitten på april erbjuda en tjänst, Big Fish Forecast, som gav en prognos om när på dagen man ska fiska om man vill fånga en stor fisk av en given art. Prognosen som bygger på användardata och maskininlärning kostar 6 dollar, motsvarande 50 kronor, i månaden.

Nu har det börjat ge resultat. Under en intervju på scenen på Di Digital Startup Tour i Göteborg i tisdags medgav Johan Attby att premiumtjänsten nu har börjat dra in pengar. 

”Vi omsatte en miljon kronor förra månaden”, sa Johan Attby. 

Se även: Hela sändningen från Di Digital Startup Tour i Göteborg

För Fishbrain, som gjorde en förlust på 23 Mkr i fjol, är en månadsomsättning på 1 Mkr inte dåligt, enligt Johan Attby.

”Jag tror att vi omsatte 366 000 kronor för helåret 2015 så vi kommer definitivt att göra bättre än så för 2016”, säger han och skrattar.

Läs även: Så mycket pengar brände Fishbrain i fjol

För Fishbrain är utmaningen nu att behålla de betalande användarna under vintermånaderna. 

”Fiske är säsongsberoende så nu handlar det om att behålla den här nivån. USA är vår största marknad där fisket pågår längre i Texas, Kalifornien och Florida samtidigt som i de norra staterna och Great Lakes där är säsongen snart slut”, säger Johan Attby.

Samtidigt som bolaget nästan har fördubblat sin användarbas under 2016, från 1,5 miljoner i början av året till dagens 2,7 miljoner användare, kommer förlusten för 2016 ligga i samma nivå som för 2105, enligt Johan Attby.

”Vi kommer nog gå back ungefär lika mycket som i fjol eftersom vi fortsätter att satsa på att växa.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera