Det sociala nätverket Fishbrain (NTL) är ett av Sveriges mest omtalade startupföretag och har hittills lyckats locka 2,8 miljoner fiskare till sin app. Bolagets största marknad är i USA och bolagets grundare Johan Attby vill kunna få in fler användare av appen.
Fishbrain har nu slutit ett avtal med fitnessjätten Under Armour (UA) och kommer att integreras i bolagets fitnessapp UA Record. Appen har över 150 miljoner användare, bland annat genom förvärv som den danska appen Endomondo och amerikanska MapMyFitness.
”Jag ville få räckvidd och UA investerar mycket digitalt. Det finns även många assymetrier mellan sport- och fiskeintresserade”, säger Johan Attby.
Inom fiskekläder är Under Armour det häftigaste man kan ha på sig.
Förutom att mäta sin träning på UA Record kan användare utmana sina vänner och spåra allt från mat till sömn till brända kalorier. För Fishbrain betyder det rent praktiskt att användare kan dela sin fångst både i den egna fiskeappen och i UA:s träningsapp.
”Vi vill främst bygga varumärket, men vi är i mobilbranschen och då vill man påminna användarna om att man finns så att folk inte bara laddar ner appen utan använder den också”, säger Johan Attby.
Under Armour har byggt ett starkt varumärke kring sina träningskläder och har en omsättning på flera miljarder dollar. Bolaget har även en linje för funktionskläder för fiske trots att det är ett rätt nytt område för bolaget, uppger Johan Attby.
Det är lite av en win win.
”Det här är ett bra varumärke att associera sig med och ett av de största märkena vid sidan av Nike och Adidas. Inom fiskekläder är Under Armour det häftigaste man kan ha på sig”, säger Johan Attby.
Läs även: Fishbrain håvar in en miljon i månaden
Fishbrain har sedan starten 2013 tagit in över 90 miljoner kronor i riskkapital från investerare som Northzone, Industrifonden och Almi Invest. Att Fishbrain nu tar steget att integreras i den amerikanska fitnessappen ger bolaget en större möjlighet att växa organiskt – helt utan kostnad.
”Det är lite av en win win. För dem är det viktigt att bygga upp den digitala plattformen och få in så mycket innehåll som möjligt”, säger Johan Attby.
Fishbrain har sedan i april börjat ta betalt för sin prognostjänst Big Fish Forecast. Premiumtjänsten har börjat ge resultat. I september steg försäljningen av premiumkonton till ett värde av 1 miljon kronor, uppgav Johan Attby på scen på Di Startup Tour.
Se även: Intervjun med Johan Attby på Di Startup Tour i Göteborg