Sedan starten 2013 har det den sociala fiskeappen Fishbrain lockat till sig drygt 120 miljoner kronor i riskkapital från tunga investerare som Northzone, Industrifonden och Almi Invest.
Den svenska appen, som fokuserar på den stora amerikanska marknaden, hade i början av 2016 lockat över en miljon fiskefantaster till sitt sociala nätverk och i april beslöt sig bolaget för att satsa på att ta börja ta betalt av kunderna för premiumtjänster.
Bland annat erbjuds en maskininlärningstjänst som ger en prognos om när på dagen man ska fiska för att få bra fångst.
Satsningen på monetarisering har ökat omsättningen rejält. I det färska bokslutet för 2016 visar det Fishbrain nämligen en omsättning på 8,1 miljoner kronor, jämfört med 340 000 kronor för 2015.
Läs mer: Fishbrain håvar in en miljon i månaden
"Premiumversionen har fungerat riktigt bra, till och med över vår förväntan. Vi överträffade intäktsmålet med 10 procent för helåret 2016. Nu fortsätter vi att växa denna intäkt och skala upp antalet betalande användare. Hittills har det fungerat riktigt bra även 2017 och vi tror tillväxttakten kommer hålla i sig", skriver Fishbrains vd och grundare Johan Attby i en kommentar till Di Digital.
Även antalet användare växer snabbt. I början av 2016 hade Fishbrain 1,5 miljoner användare och i slutet av året omkring 3 miljoner användare.
Samtidigt ökade förlusterna under året från 22,8 miljoner kronor till 34,3 miljoner kronor. Och Johan Attby ser heller inte någon lönsamhet i korten på ett tag:
"Om vi kan dubbla intäkterna varje år samtidigt som kostnaderna inte växer i samma takt så bygger vi ett riktigt bra bolag. Det kommer dock dröja tills vi är lönsamma då vi fortsätter investera i fortsatt ökad utveckling och marknadsexpansion", skriver han i en kommentar till Di Digital.
Läs mer: Uber-ägare investerar i Fishbrain
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev: