Annons
Uber och Lyft lämnar Austin efter krav på utökade förarkontroller.

Folket har talat: Uber och Lyft lämnar Austin

Molnbaserat affärssystem förenklar arbetet för större grossistföretag SPONSRAT AV Visma

Landslagsspelarna Robin Olsen (tv) och Pontus Jansson (th) är födda 1990 respektive 1991.

Landslagsstjärnor investerar i Malmöbolaget Studybee

Elon Musk, vd för Tesla och SpaceX.

Elon Musk och AI-experter vill förbjuda "mördarrobotar"

Jeff Immelt lämnade vd-posten på General Electric i somras.

Han tippas till vd-jobbet på Uber

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Folket har talat: Uber och Lyft lämnar Austin

Uber och Lyft lämnar Austin efter krav på utökade förarkontroller.
Uber och Lyft lämnar Austin efter krav på utökade förarkontroller. Foto: Getty Images/ Thinkstock
Taxiappbolagen Uber och Lyft fortsätter att få kritik för sina förarkontroller.  Nu lämnar bolagen Austin, Texas, efter att boende har röstat för striktare förarkontroller.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter en omröstning i Texas huvudstad Austin tillåts inte taxibolagen Uber och Lyft att själva kontrollera sina förare. Förutom taxibolagens egna kontroller kräver staden att förarna även går igenom rigorösa bakgrundstester med bland annat fingeravtryck.

Di Digital har tidigare kunnat avslöja att Uber släpper igenom förare nästan helt utan krav och kontroll i Sverige. Uber har även fått betala över 200 Mkr efter en domstolsförlikning i Kalifornien, där taxiappbolaget ska ha vilselett kunder i annonser som avsåg bakgrundskontroller av egna förare.

Läs även: Uber hostar upp 200 Mkr för bristande förarkontroller

Uber och Lyft har efter en omröstning bland boende i Austin, där 56 procent röstade för utökade kontroller, beslutat att tills vidare sluta erbjuda sina tjänster i staden, rapporterar Recode

En av anledningarna till omröstningen ska ha varit att antalet polisrapporter om sexuella övergrep i taxibilar har ökat från 8 till 27 på ett år. 20 av dem ska ha skett i bilar som körs av förare som arbetar för taxiappbolag som Uber och Lyft. 

Men taxiappbolagen hävdar att utökade kontroller både är betungande och onödiga och att de gör det svårare för deltidsförare och även för bolagen att hålla jämna steg med stigande efterfrågan bland kunder.

Uber och Lyft har ägnat betydande resurser, närmare 8 miljoner dollar,  till denna två år långa kamp, där möten, dörrknackningar och telefonkampanjer har genomförts, enligt Recode. Det är inte bara i Austin utan även i Houston, Los Angeles och Miami, som bolagen bemöts av liknande kritik.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post