Hoppa till innehållet

Foodora-chefen: “Vi dubblar omsättningen varannan vecka”

Två matjättar blir en när Rocket Internet-ägda Foodora, som sysslar med leverans av mat från lyxkrogar, slås ihop med svenskgrundade Delivery Hero. I Stockholm växer bolaget redan kraftigt, säger Sverigechefen Felipe Gutierrez.

Felipe Gutierrez är Sverigechef på Rocket Internet-ägda Foodora, som sysslar med hemleveranser från lyxkrogar.
Felipe Gutierrez är Sverigechef på Rocket Internet-ägda Foodora, som sysslar med hemleveranser från lyxkrogar.Foto: Caroline Eriksson

Marknaden för hemleverans av restaurangmat växer explosionsartat, till stor del på grund av den tyska startupfabriken Rocket Internet, med Kinnevik som delägare, och dess ansträngningar.

Nu sker en rejäl sammanslagning på marknaden när Rocket Internet-ägda Foodora slås ihop med svenskgrundade Delivery Hero, även det bolaget med Rocket Internet som största enskilda ägare.

I Sverige är Delivery Hero verksamt genom Onlinepizza.se, som förvärvades år 2012. Foodora lanserade sin tjänst i Sverige så sent som i juni i år, men får nu alltså ett nytt ägarbolag.

“Det man vill göra är att lägga till ett premiumsegment ovanpå snabbmatsleveranserna”, förklarar Foodoras Sverigechef Felipe Gutierrez.

Det är så nytt så det finns egentligen ingen empiri i det, men vi växer enormt snabbt.

Till skillnad från Onlinepizza sysslar Foodora inte med snabbmatsleveranser. Istället handlar det om hemkörning av mat från lyxkrogar. I Stockholm har bolaget samarbetsavtal med ett hundratal restauranger, bland dem Rolfs Kök, Taverna Brillo och restaurang AG.  

I augusti månad uppskattar Felipe Gutierrez att bolaget genomförde ungefär 2000 leveranser i Stockholms innerstad.

“Vi dubblar vår omsättning ungefär varannan vecka. Så har det varit sen i juli”, säger Felipe Gutierrez, men tillägger att verksamheten är för ung för att dra några stora slutsatser än.

“Det är så nytt så det finns egentligen ingen empiri i det, men vi växer enormt snabbt.”

Alla Foodora-leveranser görs med cykel och sker, enligt bolaget, på under 30 minuter. Priset är en fast kostnad på 39 kronor per leverans.

“Vårt system ritar ett avgränsningsområde på ungefär 3 kilometer från kundens postnummer. Vi täcker alla restauranger som finns inom det området”, säger han.

Än så länge är bolaget bara verksamt i Stockholm.

“I nuläget finns vi bara inom tullarna, men vi planerar såklart att expandera. Tanken är att kvalitetssäkra och testa systemen ordentligt i Stockholm först”, säger Felipe Gutierrez.

För den svenska verksamheten kommer affären med Delivery Hero inte att förändra särskilt mycket, säger han.

“I andra länder har Delivery Hero ett eget premium-varumärke i form av Urban Taste. Där blir det mer av en regelrätt sammanslagning. Men här i Sverige agerar vi och Onlinepizza på helt olika marknader”, säger Felipe Gutierrez.

“Vi kommer behålla vårt varumärke och vi fortsätter köra som ett oberoende företag. Däremot kommer vi såklart dra nytta av varandras infrastruktur och bakomliggande system”, fortsätter han.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera