Hoppa till innehållet

Football Addicts ska hjälpa fotbollsklubbar att casha in

I ett nytt samarbete med fotbollsklubben IFK Göteborg kommer fansen kunna följa och chatta med proffsen med Football Addicts nya app. En lösning som ska lösa problemet klubbarna länge har tampats med – hur de ska tjäna pengar på fansen.

Blåvitt inifrån är Football Addicts nya livestreaming-app.
Blåvitt inifrån är Football Addicts nya livestreaming-app.Foto: Football Addicts.

Med Football Addicts nya app – Blåvitt inifrån – ska fansen kunna följa sina fotbollsstjärnor utanför fotbollsplanen i livestreamade sändningar som IFK Göteborg sänder direkt från appen.

Företaget Football Addicts släppte appen Forza Football 2012. I dag har appen 3 miljoner aktiva användare i månaden, varav 200 000 i Sverige. Den nya appen är ett sätt för företaget att nå ut till fler fotbollsentusiaster.

Målet på sikt är att det här ska bli den nya plattformen för digitalt medlemskap. Klubbarna  har ett otroligt stort problem att kapitalisera på sina fans och de behöver det här”, säger Football Addicts medgrundare Patrik Arnesson.

Patrik Arnesson har besökt ett flertal klubbar i Europa, bland andra Arsenal, Juventus och Barcelona, och alla hade samma utmaning. De har svårt att attrahera betalande medlemmar. Patrik Arnesson drar upp den brittiska klubben Manchester United som ett exempel på det. 

”Manchester United har 640 miljoner fans men mindre än 115 000 betalande medlemmar”, säger han och fortsätter: 

”Det var lägre odds att skivbolagen skulle kunna bygga en streamingtjänst än att fotbollsklubbarna ska kunna bygga en digital fotbollsplattform. Vilket de har försökt göra och misslyckats. Vi tror att vi kan hjälpa till.”

Läs även: Forza Football i samarbete med programledarstjärna

Blåvitt inifrån är bolagets test för att se om konceptet med appen kan fungera som en inkomstkälla för fotbollsklubbar. Intäkterna från live-streamingappen ska komma från annonser innan klipp men även från medlemsavgifter, vilket användare behöver betala för att kunna chatta och ställa frågor till spelarna i laget.

Football Addicts, som har Göteborg som bas, testar nu konceptet på hemmaplan.

Både vår och Blåvitts inställning är att vi tror på den här idén, vi testar den och ser vad som händer. Det är rätt roligt att det just är Blåvitt eftersom många har kritiserat laget för att vara stängt och dåligt på att kommunicera. Nu kommer det att vara den första klubben i världen som livestreamar direkt från kamratgården”, säger Patrik Arnesson.

IFK Göteborg ska på träningsläger i Dubai till helgen och Patrik Arnesson tycker att det är ett bra tillfälle för laget att börja kommunicera med sina fans via appen. 

Jag tror att allt som inte rör fotbollsplanen kommer vara det som är mest tittat på – en pingisturnering, någon som spelar gitarr, en annan som spelar Fifa. Det som visar att även de  är normala människor.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera