Hoppa till innehållet

"För många fortkörare i techvärlden"

Konkurrens är alltid bra, heter det. Men de rasande bolagsvärderingarna i Silicon Valley är ett tecken på motsatsen, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

Marken har börjat skaka under en lång rad amerikanska teknikbolag. Nyheter om nedvärderingar kommer mest varje dag. Dropbox, Jawbone, Snapchat, Foursquare, Zenefits – sammanlagt handlar det om miljardvärden som gått upp i rök det senaste halvåret.

Problemet för flera av bolagen är att de har vuxit för snabbt. God tillgång på riskkapital har gjort att det inte varit så farligt om förlusterna blivit lite högre än förväntat. I kampen om att bli störst först har bolagen tappat kontroll över kostnader, kultur och i vissa fall också vad som är lagligt.

Uber är ett strålande exempel på händelseutvecklingen. Bolagets ledning förstår sannolikt att de växer så snabbt att de nästan tappat kontrollen. Samtidigt: Har de något val? Om Uber sänker farten vet de att företagskloner kommer att dyka upp i varenda stad som de ännu inte etablerat sig i. Den enda möjligheten Uber lämnas med är att köra för fort och hoppas att de inte blir fångade på en fartkamera.

Hård konkurrens kan få företag att fatta kortsiktiga beslut, tappa fokus och tvingas chansa lite för mycket.

Konkurrens är alltid bra heter det. Men hård konkurrens kan få företag att fatta kortsiktiga beslut, tappa fokus och tvingas chansa lite för mycket. Nedvärderingarna som vi nu ser är en konsekvens av det.

I Sverige är Wrapp det tydligaste exemplet. Wrapp fick tidigt sin affärsidé kopierad av Rocket Internet och tvingades gasa mer än planerat. Precis som Uber hade de knappast något val. Ställda inför en situation där man antingen kan lägga sig ned och dö eller ta en rejäl chansning gör alla entreprenörer samma val. Man chansar. För Wrapp slutade det med nedvärdering och anställda som fick se sig om efter nya jobb. 

Läs mer: De svenska riskkapitalisternas sämsta IT-investeringar

Det finns dock en lösning. När Apple Music lanserades sa Spotifys grundare Daniel Ek: ”För mig räcker det att vara topp tre”. Han duckade på sätt en direkt konfrontation med Apple. Istället låter han Spotify växa i sin egen takt, utan något större pris- eller marknadsföringskrig med Apple. Att Spotify inte chansar utan håller sig till hastighetsbegränsningen kan visa sig vara ett genidrag. För precis som näsvisa trafikanter säger: Det är bättre att komma fram lite sent än att inte komma fram alls. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera