Marken har börjat skaka under en lång rad amerikanska teknikbolag. Nyheter om nedvärderingar kommer mest varje dag. Dropbox, Jawbone, Snapchat, Foursquare, Zenefits – sammanlagt handlar det om miljardvärden som gått upp i rök det senaste halvåret.
Problemet för flera av bolagen är att de har vuxit för snabbt. God tillgång på riskkapital har gjort att det inte varit så farligt om förlusterna blivit lite högre än förväntat. I kampen om att bli störst först har bolagen tappat kontroll över kostnader, kultur och i vissa fall också vad som är lagligt.
Uber är ett strålande exempel på händelseutvecklingen. Bolagets ledning förstår sannolikt att de växer så snabbt att de nästan tappat kontrollen. Samtidigt: Har de något val? Om Uber sänker farten vet de att företagskloner kommer att dyka upp i varenda stad som de ännu inte etablerat sig i. Den enda möjligheten Uber lämnas med är att köra för fort och hoppas att de inte blir fångade på en fartkamera.
Hård konkurrens kan få företag att fatta kortsiktiga beslut, tappa fokus och tvingas chansa lite för mycket.
Konkurrens är alltid bra heter det. Men hård konkurrens kan få företag att fatta kortsiktiga beslut, tappa fokus och tvingas chansa lite för mycket. Nedvärderingarna som vi nu ser är en konsekvens av det.
I Sverige är Wrapp det tydligaste exemplet. Wrapp fick tidigt sin affärsidé kopierad av Rocket Internet och tvingades gasa mer än planerat. Precis som Uber hade de knappast något val. Ställda inför en situation där man antingen kan lägga sig ned och dö eller ta en rejäl chansning gör alla entreprenörer samma val. Man chansar. För Wrapp slutade det med nedvärdering och anställda som fick se sig om efter nya jobb.
Läs mer: De svenska riskkapitalisternas sämsta IT-investeringar
Det finns dock en lösning. När Apple Music lanserades sa Spotifys grundare Daniel Ek: ”För mig räcker det att vara topp tre”. Han duckade på sätt en direkt konfrontation med Apple. Istället låter han Spotify växa i sin egen takt, utan något större pris- eller marknadsföringskrig med Apple. Att Spotify inte chansar utan håller sig till hastighetsbegränsningen kan visa sig vara ett genidrag. För precis som näsvisa trafikanter säger: Det är bättre att komma fram lite sent än att inte komma fram alls.