Hoppa till innehållet

Tyska BMW storsatsar på Malmös AI-bolag Mapillary

Malmös bildanalysbolag Mapillary tar in 125 miljoner kronor i riskkapital från bland andra biljätten BMW, Samsung och Kinas största kartbolag. Mapillary analyserar de gatubilder som används för att styra framtidens självkörande bilar.

Jan Erik Solem, vd och grundare av Mapillary, vars ”annoterade gatubilder” används för att "träna" självkörande bilar.
Jan Erik Solem, vd och grundare av Mapillary, vars ”annoterade gatubilder” används för att "träna" självkörande bilar.

Mapillary startades för fem år sedan av Jan Erik Solem, som då främst var känd för att ha byggt upp och sålt av sitt ansiktsigenkänningsbolag Polar Rose till Apple tre år innan. Till en början beskrevs bolaget som ett slags crowdsourcat Google Maps. Målet var då att samla in och sy ihop mängder av fotografier tagna av fotgängare, cyklister och bilister runt om i världen. 

Idén gick hem hos några av världens tyngsta investerare: Niklas Zennströms Atomico och Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys kändaste riskkapitalbolag, har redan investerat 83 miljoner kronor i bolaget.

”Till att börja med vände vi oss främst till kartföretag och städer. Men det senaste halvåret har vi sett ett ökat intresse från biltillverkare och deras underleverantörer. De behöver uppdatera sina kartfunktioner och träna sina AI-system", säger Mapillarys vd och grundare Jan Erik Solem.

I början av året kunde han avslöja att de fått in Volkswagenkoncernen som kund. Men man har även många andra hemliga kunder i sektorn som kretsar kring självkörande fordon. 

Orsaken till Mapillarys popularitet är att dess gatubilder kan ”annoteras”, det vill säga brytas ner i hundratals objektbaserade kategorier som "träd", "människa", "hund", "gatuskylt", "moped", med mera. Detta underlag kan sedan användas för att skapa simulerade trafiksituationer och ”träna” de AI-system som styr framtidens autonoma fordon.

Exempel på två av Mapillarys ”annoterade gatubilder” som visar hur olika miljöer analyseras.
Exempel på två av Mapillarys ”annoterade gatubilder” som visar hur olika miljöer analyseras.

”Den stora knäckfrågan är hur man kan få kartorna i bilarnas navigationssystem att uppdateras i kontinuerligt. Ska man lyckas med det måste man ta in bilder i realtid från en mängd olika källor, även bilar i trafiken. Om bara ett par år måste alla biltillverkare ha tillgång till dessa typer av kartor,” förklarar Jan Erik Solem.

Nu står det klart att Mapillary tar in ytterligare 125 miljoner kronor (15 miljoner dollar) i riskkapital. Största investerare i denna så kallade "b-runda" är biltillverkaren BMW:s riskkapitalbolag ”BMW i Ventures”, med bas i Silicon Valley. 

”BMW tittar ju mycket på AI och mobilitet i ett större perspektiv. De jobbar med självkörande bilar och teknik för "ride sharing", det vill säga tjänster för att dela bilar mellan olika användare”, säger Jan Erik Solem.

Uwe Higgen, managing partner på BMW i Ventures, som även går in i Mapillarys styrelse som del av rundan.
Uwe Higgen, managing partner på BMW i Ventures, som även går in i Mapillarys styrelse som del av rundan.

Även kartbolaget Navinfo är med på tåget.

”Navinfo är Kinas största kartbolag och deras teknik finns i mängder av stora navigationssystem”, säger Jan Erik Solem.

Läs mer: Mapillarys vd: ”Då tar självkörande bilar över i storstäderna” 

Den tredje nya investeraren är koreanska Samsung Catalyst. De äger elektronikbolaget Harman, som Jan Erik Solem beskriver som världsledande inom integration av kart- och navigationsteknik i bilar. 

”Vi har valt dessa tre investerare eftersom de representerar hela ledet som tar Mapillary in i bilen”, slår han fast. 

Värt att nämna är att även Atomico och Sequoia Capital är med och investerar.

Jan Erik Solem vill inte kommentera bolagets värdering. Men en typisk b-runda brukar motsvara cirka 25 procent av aktierna. Är det så i detta fall bör Mapillary värderas till cirka en halv miljard kronor.

”Vi ska använda kapitalet till att lösa frågan om integrationen i bilar. Inom två år ska vi kunna leverera bilddata rakt in i de kartsystem som används i allt från halv-autonoma till fullt ut självkörande bilar”, säger Jan Erik Solem. 

Han tillägger även att Mapillary ska gå från 30 till 50 medarbetare i år. De som anställs är i huvudsak utvecklare, men även personer inom sälj- och marknadsföring. 

Läs mer: Uber når förlikning efter dödsolycka 

Än så länge lyser Mapillarys vinster med sin frånvaro. Men i fjol växte bolagets omsättning från några hundratusen kronor till 8 Mkr. Resultat et landade på -33 Mkr.

”Vi nådde vårt mål att omsätta en miljon dollar 2017. Målet är att vara lönsamma på månadsbasis någon gång under 2020”, säger Jan Erik Solem.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera