Tidnings- och boktjänsten Ztory lanserades officiellt 2014. Målet med tjänsten är att få fler att läsa böcker och tidningar i en app – ett sorts Spotify för den som vill läsa. Men hittills har tjänsten inte riktigt lyft. Verksamhetsberättelsen i den senaste årsredovisningen visar att bolaget nu lagt om sin strategi och att Ztory ska få in extra intäkter genom att licensiera ut sin tekniska plattform på andra geografiska marknader.
”Vi har parkerat vår ambition om att vinna den globala striden om marknaden, vi kommer att fokusera på Sverige framför allt”, säger vd:n Nima Samimi.
Läs mer: Sparkad Readly-chef går lottlös ur rättstvist
I Sverige finns också tjänsten Readly, som tagit in uppemot 300 miljoner kronor i riskkapital. Som jämförelse har Ztory tagit in drygt 15 Mkr vilket gjort det svårt för bolaget att konkurrera, speciellt på de internationella marknaderna.
”Våra branschkollegor har fokuserat på att ta in pengar till expansion medan vi fokuserat på produkten. Att expandera på andra marknader än Sverige, det kostar väldigt mycket pengar”, kommenterar Nima Samimi.
Di Digital rapporterade i somras om att Readly hade intäkter på 3,3 Mkr och gjorde en brakförlust på 44 Mkr under 2015.
Läs mer: Förlustdrabbat Readly planerar rekordemission
För Ztory uppgick intäkterna under senaste verksamhetsåret till 6,2 Mkr (verksamhetsåret sträcker sig från 1 juli 2015 till 31 juni 2016). Resultatet före skatt landade på minus 4,6 Mkr. Ztory har också tagit in 4,2 Mkr i en nyemission under verksamhetsåret.
Vd:n Nima Samimi är nöjd med året och pekar på att antalet prenumeranter ökat med 70 procent och att den genomsnittliga lästiden per månad har ökat med 20 procent det senaste året. Hur många prenumeranter bolaget har är dock konfidentiellt.
”Vi har ställt om till lönsamhet. Andra halvan på det här året är vi lönsamma månad efter månad”, säger han.
Medan man kommer att licensiera ut den tekniska plattformen i andra länder är målet för Ztory att fortsätta växa i Sverige. I årsredovisningen skriver bolaget att man har skissat på två scenarion: att man tar in mer kapital eller att man genomför kostnadsbesparingar.
”Jag vill inte gå ut med en siffra på exakt vad vi siktar på att ta in i kapital men det skulle vara under 10 miljoner kronor”, säger Nima Samimi.
”Vi har knappt använt några pengar till marknadsföring, ändå ser vi en stark tillväxt. Det visar på att vi har en bra produkt som folk vill använda.”
Hans prognos är att Ztory ska omsätta 10 Mkr nästa år och minst göra ett break even-resultat.
Varken ni och Readly har lyft som ni kanske hade hoppats, tror du fortfarande på modellen med tidningar och böcker i en app?
”Att det här fungerar har vi sett bevis på i flera år nu. Nu ska vi förädla produkten, till exempel hur vi kan göra det lättare för konsumenter att ta del av innehållet i mobilen och hitta mer relevant innehåll”, säger Nima Samimi.
”Men det här är ingen ’silver bullet’ som räddar papperstidningar på sikt. Det här är ett sätt att tjäna pengar på det innehåll som finns idag. I en viss demografi, i åldern mellan 35 och 55, är vi väldigt starka. De vill ha tidning med start och slut tillgänglig när som helst.”