Hoppa till innehållet

Förlust för tidningarnas Spotify – tvingas byta strategi

Konkurrensen med bland annat Readly är stenhård. Nu parkerar förlusttyngda tidningsappen Ztory sin ambition om att växa globalt. För att få intäkterna att växa ytterligare ändrar de i stället sin strategi – och börjar licensiera ut sin tekniska plattform i andra länder.

Nima Samimi, vd på Ztory.
Nima Samimi, vd på Ztory.Bild: Pressbild / Berit Roald

Tidnings- och boktjänsten Ztory lanserades officiellt 2014. Målet med tjänsten är att få fler att läsa böcker och tidningar i en app – ett sorts Spotify för den som vill läsa. Men hittills har tjänsten inte riktigt lyft. Verksamhetsberättelsen i den senaste årsredovisningen visar att bolaget nu lagt om sin strategi och att Ztory ska få in extra intäkter genom att licensiera ut sin tekniska plattform på andra geografiska marknader.

”Vi har parkerat vår ambition om att vinna den globala striden om marknaden, vi kommer att fokusera på Sverige framför allt”, säger vd:n Nima Samimi.

Läs mer: Sparkad Readly-chef går lottlös ur rättstvist

I Sverige finns också tjänsten Readly, som tagit in uppemot 300 miljoner kronor i riskkapital. Som jämförelse har Ztory tagit in drygt 15 Mkr vilket gjort det svårt för bolaget att konkurrera, speciellt på de internationella marknaderna.

”Våra branschkollegor har fokuserat på att ta in pengar till expansion medan vi fokuserat på produkten. Att expandera på andra marknader än Sverige, det kostar väldigt mycket pengar”, kommenterar Nima Samimi.

Di Digital rapporterade i somras om att Readly hade intäkter på 3,3 Mkr och gjorde en brakförlust på 44 Mkr under 2015.

Läs mer: Förlustdrabbat Readly planerar rekordemission

För Ztory uppgick intäkterna under senaste verksamhetsåret till 6,2 Mkr (verksamhetsåret sträcker sig från 1 juli 2015 till 31 juni 2016). Resultatet före skatt landade på minus 4,6 Mkr. Ztory har också tagit in 4,2 Mkr i en nyemission under verksamhetsåret.

Vd:n Nima Samimi är nöjd med året och pekar på att antalet prenumeranter ökat med 70 procent och att den genomsnittliga lästiden per månad har ökat med 20 procent det senaste året. Hur många prenumeranter bolaget har är dock konfidentiellt.

”Vi har ställt om till lönsamhet. Andra halvan på det här året är vi lönsamma månad efter månad”, säger han.

Medan man kommer att licensiera ut den tekniska plattformen i andra länder är målet för Ztory att fortsätta växa i Sverige. I årsredovisningen skriver bolaget att man har skissat på två scenarion: att man tar in mer kapital eller att man genomför kostnadsbesparingar.

”Jag vill inte gå ut med en siffra på exakt vad vi siktar på att ta in i kapital men det skulle vara under 10 miljoner kronor”, säger Nima Samimi.

”Vi har knappt använt några pengar till marknadsföring, ändå ser vi en stark tillväxt. Det visar på att vi har en bra produkt som folk vill använda.”

Hans prognos är att Ztory ska omsätta 10 Mkr nästa år och minst göra ett break even-resultat.

Varken ni och Readly har lyft som ni kanske hade hoppats, tror du fortfarande på modellen med tidningar och böcker i en app?

”Att det här fungerar har vi sett bevis på i flera år nu. Nu ska vi förädla produkten, till exempel hur vi kan göra det lättare för konsumenter att ta del av innehållet i mobilen och hitta mer relevant innehåll”, säger Nima Samimi.

”Men det här är ingen ’silver bullet’ som räddar papperstidningar på sikt. Det här är ett sätt att tjäna pengar på det innehåll som finns idag. I en viss demografi, i åldern mellan 35 och 55, är vi väldigt starka. De vill ha tidning med start och slut tillgänglig när som helst.”

Läs mer: ”Om ett par år är ljudboken större än pocket”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera