Tidningstjänsten Readly lanserades 2013 och beskrivs ofta som ett ”Spotify för tidskrifter”. För 99 kronor per månad får läsaren obegränsad tillgång till över 1600 titlar, varav 250 är svenska.
Men trots att man tagit in 210 Mkr i riskkapital sedan starten har tjänsten ännu inte slagit igenom på bred front.
Vi lägger ner dotterbolaget i USA.
Någon överblick av hela koncernens omsättning och vinst är svår att få. Klart är dock att Readlys moderbolag, Readly International, går med stora förluster. Av den årsredovisning som lämnats in till Bolagsverket framgår att man gick med 44,4 Mkr i förlust under 2015. Omsättningen var ynka 3,3 Mkr.
”Vi gör ingen konsoliderad årsredovisning ännu. Så den siffran visar inte bolagets reala situation”, säger Per Hellberg, vd för Readly.
Läs mer: Sparkad Readly-chef går lottlös ur rättstvist
Han vill inte kommentera bolagets resultat för 2015. Även antalet användare är hemlig.
”Men vi har dubblat antalet användare två år i rad”, säger vd Per Hellberg.
Samtligt drar Readly ner på utgifterna. Tidigare i år gjorde man sig av med sin bokdel. Och nu avslöjar Per Hellberg att man lägger ner dotterbolaget i USA.
”Vi lägger ner dotterbolaget i USA och konsoliderar in verksamheten i Sverige istället. Vi har fortfarande en del konsulter i USA och möjligheten finns fortfarande att satsa där”, säger Per Hellberg.
Det blir vår största enskilda runda hittills
Han uppger att Readlys huvudfokus just nu är Sverige, England och Tyskland. Produkten är dock byggd för att ta betalt i ett 50-tal länder.
För att höja expansionstakten ska Readly ta in kapital i en ny, rekordstor runda under hösten och vintern.
”Vi ska stänga rundan under årets fjärde kvartal. Det blir vår största enskilda runda hittills. Exakt hur stor beror lite på vem som investerar och hur snabb utrullningstaken sa bli”, säger Per Hellberg.
I fjol tog Readly in 56 Mkr från bland andra brittiska Zouk Capital, som även investerat i Izettle, och Optimizer Invest, det svenskgrundade Maltabaserade investmentbolaget som även står bakom Catena Media.
Läs mer: Internetbolaget Catena Media till börsen – ägarna cashar in
Readlys största kapitalrunda till dags dato genomfördes dock av privata investerare i april 2014 och låg på cirka 70 Mkr, enligt Nordic Tech List (NTL).
Den nya rundan blir alltså större än så, enligt Per Hellberg.
”Pengarna ska användas till att nå fler läsare på befintliga marknader och möjligtvis till att lansera tjänsten på nya marknader”, säger han.
Vi har även ett liknade avtal med Channel 4 i England.
Per Hellberg anser att Ready lagt en bra grund för framtida tillväxt. Han listar framgångarna i tre punkter:
- Innehållet är bra. Readly har avtal med 240 förlag och erbjuder över 1 600 olika titlar, varav 250 är svenska.
- Försäljningen är på plats. Vid sidan av den egna hemsidan säljs tjänsten även genom samarbeten med Telia i Sverige, Deutsche telekom i Tyskland och Vodafone i England.
- Produkten är användarvänlig. Hela 40 procent av användarna är inne en gång om dagen och 70 procent är inne en gång i veckan.
Närmast väntar en stor annonskampanj i Sverige och England.
Readly har bland annat tecknat ett avtal med Aggregate Media, som delägs av några av de största svenska mediaföretagen. Bolaget erbjuder aktier i utbyte mot annonser till ett värde av 20 miljoner kronor.
”Vi har även ett liknade avtal med Channel 4 i England värt 2 miljoner pund”, säger vd Per Hellberg.
Investeringarna ska ingå i Readlys kommande nyemission.
”Värdet för deras del fastställs för då”, säger vd:n.
Annonskampanjen drar igång under sommaren och ska rikta sig mot en bred publik.
”Alla kan hitta något att läsa i vår tjänst”, säger Per Hellberg.