Hoppa till innehållet

Förlusterna skenar för Starbreeze

Starbreezes omsättning ökade markant under första kvartalet. Samtidigt tyngs bolaget av sina kostnader för utveckling och marknadsföring. Aktien backar på börsen.

Bo Andersson Klint är vd för Starbreeze.
Bo Andersson Klint är vd för Starbreeze.

Spelutvecklaren Starbreeze redovisar ett minusresultat (ebitda) på 35,3 miljoner kronor för det första kvartalet 2017, att jämföra med förluster på 4,3 Mkr under första kvartalet i fjol. Resultatet per aktie uppgick till -0:18 kronor (-0:06).

Nettoomsättningen uppgick till 57,3 Mkr, vilket motsvarar en ökning om drygt 40 procent jämfört med samma period i fjol. Resultatet efter skatt uppgick till -50,6 Mkr (-14,7).

Starbreeze första kvartal tyngdes av ökade kostnader och rörelseresultatet landade på -50,8 Mkr (-9,5).

Läs mer: Pengarna strömmar till spel: ”Några kommer betala dyrt för sina misstag”

Vid 11:15 på torsdagsförmiddagen hade Starbreeze b-aktie backat med 4,5 procent till 14,8 kronor på en svagt fallande Stockholmsbörs. (Följ kursen här.)

Enligt bolaget beror kostnadsökningarna på en fortsatt acceleration av spelutvecklingsprojekt, såväl egna som projekt inom ramen för förläggarverksamheten. Även kostnaderna för marknadsföring har ökat till följd av att fler titlar och nedladdningsbart material lanseras, och i allt högre takt.

”Andra kvartalet innehåller vanligtvis merparten av våra marknadsföringskostnader, främst på grund av vårt deltagande på E3-mässan i Los Angeles. I år kommer marknadsföringskostnaderna istället nå sin kulmen under första kvartalet då vi skiftat från E3 till aktiviteter som vi tror ger mer värde”, skriver bolaget i rapporten.

Övriga externa kostnader ökade till 86,2 Mkr (44,4). Kostnader för inköpta tjänster i samband med produktion för utveckling av spel ökade till 31,8 miljoner (21,3) och mässkostnader ökade till 13,6 miljoner (0,1).

Personalkostnaderna för det första kvartalet uppgick till 52,5 Mkr (26,4) där ökningen främst förklaras av tillkommande personal från förvärvade bolag och även av en personalökning i redan existerade delar av koncernen och då främst i Stockholm.

Kvartalet har även belastats med kostnader av engångskaraktär avseende det pågående arbetet med noteringen på Nasdaq Stockholm.

Under måndagen föll Starbreeze aktie efter att det blivit känt att de skjuter på lanseringen av spelet The Walking Dead till andra halvåret 2018. Tidigare var planen att spelet skulle vara färdigställt under senare delen av 2017.

Läs även: Försening av The Walking Dead får Starbreeze att falla på börsen

Starbreeze största intäktskälla så här långt är Payday 2 och i juni släpps den nya versionen Payday 2: Ultimate Edition där allt tidigare nedladdningsbart material paketeras med ett pris på 45 dollar. För ett år sedan köpte Starbreeze loss de fullständiga rättigheterna till Payday varpå bolaget säkrat de intäkter som spelet genererar på plattformen Steam.

"Det ska bli väldigt intressant att följa eftersom all nyförsäljning av Payday (Ultimate Edition för pc) från och med att vi gör om produkten naturligtvis kommer att driva högre omsättning. Det är ingen exakt vetenskap, men vi hoppas givetvis att det kommer att ge en omsättningsökning", säger Starbreeze ir-chef Maeva Sponbergs till Nyhetsbyrån Direkt.

Direkt/Di Digital

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera