Hoppa till innehållet

Förre MTGx-chefen ska investera i VR-startups

HTC:s nya chef Rikard Steiber ska investera i VR-bolag via den nystartade acceleratorn Vive X. Satsningen backas upp av en fond på 100 miljoner dollar, skriver Breakit.

Rikard Steiber, chef för virtual reality på taiwanesiska mobiljätten HTC.
Rikard Steiber, chef för virtual reality på taiwanesiska mobiljätten HTC.

Det var i början av december som DI Digital kunde rapportera att Rikard Steiber skulle lämna rollen som digitalchef på MTG, med ansvar för Viaplay och storsatsningen MTGx. Den tidigare Google-chefen hade då haft en nyckelroll i MTG:s pågående digitala transformation, samtidigt som han i praktiken hade flyttat till USA.

Läs mer: MTG-toppchefen Rikard Steiber hoppar av

I mitten av februari stod det klart att han hade fått jobbet som chef för virtuell verklighet på taiwanesiska mobiljätten HTC. Bolaget står bland annat bakom ett nytt VR-headset vid namn Vive, som tas fram i samarbete med spelbolaget Valve.

Det finns en fantastisk VR-community och talangpool i Sverige

”VR kommer att bli den nästa stora plattformen, efter Internet och mobilen, som kommer att förändra alla våra liv som konsumenter och som företag de kommande åren”, sa Rikard Steiber då.

Läs mer: Rikard Steiber blir VR-chef på HTC

Han lade även till att han skulle ”jobba hårt för att det ska bli fler jobb inom VR i Sverige”.

Nu tar han ett steg närmare det målet.

HTC startar nämligen en renodlad accelerator med fokus på VR. Den är uppbackad av en HTC-finansierad fond på 100 miljoner dollar, motsvarande cirka 810 Mkr, enligt nyhetssajten Breakit. Med Rikard Steiber, som en av mentorerna, ska bolaget investera, utbilda och agera mentor för startups inom VR-segmentet, heter det.

”Den gyllene eran för virtual reality är här. I min bok är det här den mest spännande tidpunkten för utvecklare, innehållsskapare och företag att starta nya virtual reality-satsningar. Det är dags att hoppa på VR-revolutionen”, säger Rikard Steiber till Breakit.

Inledningsvis ska HTC lansera sitt acceleratorsprogram, som heter VIVE X, i städerna Peking, San Francisco och Taipei. Men fler städer utlovas av Steiber.

”Det finns en fantastisk VR-community och talangpool i Sverige som jag hoppas att vi kommer kunna intressera nu när vi letar efter VR-upplevelser”, säger han.

Läs mer: Förre MTG-chefen utmanar MTG med “drönar-liga”

Rikard Steiber har även hunnit med en privat investering i VR-området. Det rör sig om Drone Racing League (DRL), där drönarpiloter tävlar med varandra i olika banor. Piloterna styr drönarna med en fjärrkontroll och bär VR-glasögon som visar rörlig bild från drönarens cockpit.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera