Hoppa till innehållet

Fortsatta förluster för hajpade Narrative

Minikamerabolaget Narrative har tagit in 100 miljoner kronor i riskkapital sedan starten. Men försäljningen står fortfarande och stampar, samtidigt som förlusterna ökar. 

Narrative har släppt sin andra version av minikameran Clip.
Narrative har släppt sin andra version av minikameran Clip.Foto: Narrative

I förra veckan började svenska Narrative skeppa ut sin andra version av minikameran Clip. Det är en vidareutveckling av den första kameran som bolaget utvecklade med pengar från en Kickstarter-kampanj för tre år sedan.

”Den första versionen var för att se om det i över huvud taget skulle fungera. Det är den här produkten vi hade velat bygga från början egentligen,” säger medgrundaren Oskar Kalmaru på telefon från San Francisco.

Bolagets årsredovisning för verksamhetsåret 2014/15 visar på stora kostnader för utvecklingen av den nya minikameran. Narrative redovisar en förlust på 25 Mkr, en markant försämring från året innan då företaget visade ett minusresultat på drygt 8 Mkr.

Samtidigt är omsättningsökningen blygsam, från drygt 8 Mkr till 9,7 Mkr. Men enligt Oskar Kalmaru är det helt enligt plan.

Oskar Kalmaru, medgrundare till Narrative. Foto: privat

Oskar Kalmaru är medgrundare till Narrative.            

”Om man bygger en helt ny konsumentshårdvara som är väldigt dyr att utveckla är det ingen bra strategi att i det läget försöka göra en vinst. Det är därför vi har tagit in kapital för att kunna utveckla produkten”, säger han.

Narrative, som tidigare gick under namnet Memoto, har tagit in 100 miljoner kronor i finansiering sedan Kickstarterkampanjen. Den största delen av riskkapitalet har kommit från Khosla Ventures och True Ventures men även svenska Creandum och Peter Read på Google Ventures har investerat i Narrative. Enligt Oskar Kalmaru kommer utvecklingskostnaderna nu att minska markant i och med att produkten är klar.

”Nu har vi haft fokus på utveckling men med version två kommer vi att flytta fokus till försäljning”, sägar Oskar Kalmaru.

Även om försäljningen av den nya minikameran går bra behöver bolaget dock ta in mer kapital. En ny investeringsrunda är planerad för 2016, säger Oskar Kalmaru. Och det kommer att dröja innan siffrorna i årsredovisningen går från rött till svart.

”Det är inte vårt mål att gå med vinst nästa år heller men det är vårt mål att öka försäljningen.”

Läs även: Apple sätter krokben för svenska Kickstarter-succén Pugz

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera