Hoppa till innehållet

Fotbollsstjärna och Klarna-chef satsar på spar-app för barn

Appen Veckopengen tar in 6 Mkr från bland andra Johan Qviberg och fotbollsspelaren Tobias Hysén. Samtidigt sätter sig Klarnas ordförande Eva Cederbalk i styrelsen.

Veckopengens delägare Johan Qviberg och dess ledamot Eva Cederbalk.
Veckopengens delägare Johan Qviberg och dess ledamot Eva Cederbalk.

Appen Veckopengen tar in 6 Mkr för att fortsätta sin utveckling av plattformen genom att integrera mikrobetalningar och expandera tjänsten internationellt.

Målet är att möjliggöra för barn att kunna hantera och betala med sina egna pengar. Detta ska åstadkommas genom samarbeten med moderna betalaktörer på marknaden.

“Vårt samhälle står inför en stor utmaning i att utbilda och möjliggöra för unga att hantera pengar. Kontanter är förbi, och barn behöver ett nytt sätt för att förstå sig på och använda digitala pengar”, sager Philip Haglund, vd och grundare på Veckopengen.

Exakt hur man ska tjäna pengar på appen är ännu oklart.

”Vi har ännu inte realiserat potentiella intäktsströmmar. Men precis som andra appar kommer vi att ha en premiumversion, våran är riktad mot föräldrarna i familjen. Utan att säga för mycket om vår framtid finns det inom fintech också tydliga intäktsmöjligheter genom samarbeten med banker eller betaltjänster på både den svenska som den globala marknaden”, säger vd Philip Haglund.

Han uppger sig vara nöjd med att bolaget lyckats attrahera både nytt kapital och en gedigen kompetens i sin ägarkrets och styrelse.

Veckopengens styrelse och ledning. Från vänster: Stefan Arenbalk (sittande), Caj Westlund, Stefan Persson, Eva Cederbalk, Philip Haglund (sittande), Niclas Blomqvist, Felix Åkesson (på axlarna), Axel Bergström (sittande), Oscar Salén, Anders Bäck och Patrik Parnfors (sittande).

Genom nyemissionen har aktier tecknats av en rad namnkunniga profiler. Några av dessa är Anders Pettersson, vd på investmentbolaget Arle, Stefan Arenbalk från Dynamic Ventures Scandinavia, samt affärsänglarna Johan Qviberg, Oscar Salén, Jan Petterson och Mikael Rosencrantz. Även nätverket Crest Eight som representeras av Niclas Wijkström och Carl Anchér har investerat. Dessutom har fotbollsspelaren Tobias Hysén gått in med kapital.

Läs mer: Johan Qviberg lämnar förlustdrabbat Virtusize

Veckopengens nya styrelse består bland annat av Eva Cederbalk, ordförande i Klarna, och Stefan Persson, tidigare på Unibet, Great Works och Postkodlotteriet.

Patrik Parnfors är kvar som styrelseordförande. Övriga ledamöter är Philip Haglund, Stefan Arenbalk och Oscar Salén.

Sedan lanseringen i mars 2015 har appen Veckopengen fått över 60 000 användare.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera