Anders Elfving är en av grundarna och storägarna av Göteborgsbolaget Football Addicts (NTL). För ett par år sedan bestämde han sig för att lämna fotbollen bakom sig. Tillsammans med medgrundaren Anders Carling sålde han en stor del av sitt ägande i Football Addicts till Creandum för att satsa på något nytt.
”Fotball Addicts gick bättre och bättre och jag kände att om jag fortsatte med det skulle fotboll bli hela mitt liv. Det var egentligen inte min passion”, säger Anders Elfving.
Han hade tidigare fått problem med magen och fick rådet av läkare att göra ett excel-ark med en kolumn med vad han åt och en annan med hur han mådde. Därefter skulle han själv kunna analysera sin livstil.
Läs även: Genombrott för svenskt medtech-bolag – skriver på med landstinget
Efter att ha tagit fram egna appar kändes ett excelark ganska mediokert. I stället började han fundera på hur man kunde göra ett digitalt verktyg som kunde hjälpa personer som drabbats av samma problem som han. Och Anders Elfving är inte ensam, mellan 10–15 procent av Sveriges befolkning lider av tarmbesvär, eller IBS.
Anders Elfving fick med sig Anders Carling, även han medgrundare till Fotball Addicts, och i september förra året lanserades appen Tummy Lab (NTL). Med hjälp av artificiell intelligens kan appen hitta samband mellan användarens matintag, välmående och toalettbesök. På det viset kan användare få hjälp att hitta vilken kost som bäst passar deras mage.
”Upplevelsen jag fick var att folk var väldigt ensamma om sina problem. När man går till läkare skickar de ofta hem en utan att kunna hjälpa en. Andra skrattar bort det med råden: ät mer fiber och försök slappna av. Det finns helt klart behov av nya verktyg”, säger Anders Elfving.
Läs även: Digitala vårdcentralen Kry tar in 60 miljoner – vill ut i Europa
Bolaget kvalade i december i fjol in till Springfield Projects acceleratorprogram och har tagit emot en investering på 500 000 kronor. Sedan lanseringen har Tummy Labs laddats ned 30 000 gånger.
Nästa steg för bolaget är att få in nytt kapital, både för att vidarutveckla appen men även för att nå ut till fler. Än har grundarna inte bestämt hur stor investering de söker.
”Magbesvär är en miljardmarknad och vi är först ut med denna typ av verktyg, nu behöver vi berätta att vi finns”, säger Anders Elfving.