Hoppa till innehållet

Från miljonförlust till 32 miljoner i vinst – på ett år

Tjänsteförmedlaren Servicefinder redovisade miljonförluster under 2014. Nu har vinden vänt. I fjol gjorde Schibsted-bolaget en vinst på 32 miljoner kronor.

Servicefinders grundare Aleksandar Goga, Jeffrey Singh och Vishal Nanda.
Servicefinders grundare Aleksandar Goga, Jeffrey Singh och Vishal Nanda.Foto: Privat

Servicefinder, med grundarna Jeffrey Singh, Vishal Nanda och Aleksandar Goga, hjälper privatpersoner och företag att hitta tjänsteföretag för sysslor i hemmet eller på arbetsplatsen. Enligt bolaget har Servicefinder hittills förmedlat mer än 700 000 prisförslag från sina tjänsteleverantörer.

Bolaget, som fick Schibsted som storägare 2011, gjorde en förlust på 1,6 Mkr år 2014. I fjol gick det mycket bättre.

Omsättningen ökade från 43 Mkr år 2014 till 74 Mkr för fjolåret, vilket motsvarar en ökning på 73 procent. Samma år lämnade bolaget sina röda siffror bakom sig och gjorde en vinst på 32 Mkr.

Just abonnemang har visat sig fungera väldigt bra.

Bakgrunden till den kraftiga resultatökningen är framför allt att Servicefinder har flyttat många av sina kunder till en prenumerationsmodell, med löpande betalningar månadsvis. Fram till 2013 använde bolaget istället en kontantkortsliknande modell där kunderna manuellt fyllde på sitt konto i takt med att de använde tjänsten.

“Vi har experimenterat med olika affärsmodeller. Just abonnemang har visat sig fungera väldigt bra”, säger medgrundaren Vishal Nanda.

Läs även: Schibsted lanserar Blocket-utmanare

Framåt siktar bolaget på internationell expansion. Att lansera Servicefinder utomlands vore möjligt även utan ny finansiering från ägarna, säger Vishal Nanda.

“Jag kan inte kommentera våra finansieringsplaner, men vi har en stark kassa och vi har möjlighet att växa utomlands av egen kraft om vi skulle vilja göra det.”

Läs även: Nu ska Ica leverera mat direkt till ditt kylskåp

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera