Hoppa till innehållet

Från moderator och tv-personlighet till it-säkerhetsexpert

Ebba Blitz har lämnat moderatorsuppdragen i Sverige för att bli USA-vd för krypteringsföretaget Alertsec. Di Digital träffade henne på ett kafé i Silicon Valley.

Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital / Palo Alto) Ebba Blitz tror inte på slumpen. Nej, enligt henne finns det en mening med det mesta. Som när hon träffade en kvinna på en restaurang i Palo Alto och stirrade på henne hela kvällen.

Till sist gick Ebba Blitz fram för att be om ursäkt och förklarade att hon tyckte kvinnan såg så cool ut. Hon berättade också att familjen funderade på att flytta till Silicon Valley. 

”Gör det”, sa kvinnan. ”Det bästa jag har gjort är att flytta hit och starta företag med min man”, sa hon. Sagt och gjort. Två månader senare packade familjen resväskorna och flyttade till dalen.

”Jag går stenhårt på intuition. En del säger att jag inte är klok, men jag tror mycket på att man ska vara öppen för sådant som kommer till en”, säger Ebba Blitz.

Sedan de kom hit i januari i år jobbar hon som USA-vd för Alertsec. Det är en startup inom krypteringsbranschen som hennes man, Fredrik Lövstedt, startade 2007. Han var innan det med och utvecklade krypteringsmjukvaran Pointsec, som tidigare under samma år köptes ut från börsen av den israeliska Nasdaq-noterade säkerhetsjätten Check Point för 580 miljoner dollar, runt 4,8 miljarder kronor.

Efter det hittade han ett sätt att licensiera mjukvaran och sälja den som en molntjänst till små- och medelstora företag. Alertsec kallar den “encryption as a service for laptops, eller ”kryptering som en tjänst till bärbara datorer” på svenska. Den säljs som en prenumeration och har startpriset 12,95 dollar, cirka 107 kronor, i månaden.

”Det farligaste du kan göra är att tappa bort din laptop”, säger Ebba Blitz.

I datorer finns ofta lagrade lösenord som kan ge åtkomst till känslig data i lokalt installerade program eller webb- och molntjänster. Med Alertsecs krypteringslösning blir all information på datorn oläsbar för den som inte har tillgång till krypteringsnyckeln. Bolaget riktar sig främst till läkemedels-, bank- och finansbranschen, där det i USA finns lagstiftning kring hur företag ska hantera känsliga uppgifter.

Vi matas närmast dagligen av nyheter om dataintrång hos olika företag och Ebba Blitz ger ett exempel. I februari i år blev det amerikanska försäkringsbolaget Anthem hackat och nära 80 miljoner amerikanska personnummer läckte ut.

”Kanske var det på grund av en borttappad laptop. Det är svårt att kontrollera att alla enskilda försäkringsmäklare för ett så stort bolag har säkra lösningar”, säger Ebba Blitz.

Ebba Blitz på Coupa Cafe

Di Digital träffar Ebba Blitz på Coupa Café i Palo Alto. En klassisk mötesplats där många entreprenörer och riskkapitalister har pratat affärer genom åren. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Den snabba flytten som hon och Fredrik Lövstedt gjorde till Silicon Valley kan tyckas vara ett förhastat beslut, men Ebba Blitz har länge i hemlighet drömt om ett USA-äventyr.

1998-99 tillbringade hon en tid här på uppdrag av Nutek, det som i dag är Tillväxtverket, för att ta reda på vad som var så speciellt med området.

”Då pratade folk mycket om ”pay it forward”-kulturen, där man hjälper varandra, och jag kan verkligen känna av den nu när vi är här”, säger hon.

Flytten var också logisk för Alertsec, då 70 procent av kunderna finns i USA. Resten är i Tyskland, England, Australien och några i Sverige. I dagsläget ligger kundstocken på runt 560 stycken och Ebba Blitz säger att bolaget skulle kunna ha ett positivt kassaflöde om de ströp utvecklingskostnaderna. Fokus just nu ligger istället på att försöka växla upp storleken på verksamheten. Det handlar främst om att förstå hur de ska nå ut till fler kunder, vilket hittills till största del har gjorts via sökmotoroptimering och köp av Adwords. Därför ägnar Ebba Blitz mycket av sin tid åt försäljning, pr och marknadsföring av krypteringslösningen och är Alertsecs ansikte utåt.

“Fredrik jobbar med allt tråkigt, som processer, struktur, avtal och utveckling. Jag jobbar med allt roligt, som kundmöten, nätverkande och pr. Allt som är säljrelaterat”, säger hon.

Jobbar alltså Ebba Blitz med it-säkerhet och krypteringslösningar?, tänker du kanske. Det är lätt att tänka att moderators- och tv-uppdrag ligger långt ifrån det hon gör nu som USA-vd för Alertsec, men hon menar att det har flera beröringspunkter. De flesta av hennes moderatorsjobb under åren har varit för techbolag, och hon har stor nytta av erfarenheten från scenframträdanden och tv-inspelningar, bland annat som programledare för Draknästet och hallåa på TV4 under 90-talet. Nyligen blev hon intervjuad i amerikansk tv och presenterades som it-säkerhetsexpert.

Ebba Blitz Kron 4, Bay Area

Ebba Blitz är med i en sändning hos den lokala Bay Area-kanalen Kron 4. Foto: Curtis Sparrer

Hon skriver pressmeddelanden och bloggposter för att marknadsföra Alertsec, och skrivande är något hon har jobbat med under många år som moderator.

”En stor del av mitt jobb är fortfarande missionerande, där jag måste förklara varför man behöver kryptering”, säger hon, och hävdar att Alertsecs största konkurrent är okunskap.

Ett ytterligare skäl till varför Ebba Blitz tror att det var meningen att hon skulle driva ett it-säkerhetsbolag är att hennes pappa gjorde det med företaget Compass, som är väletablerat i USA. Och hon har diskuterat krypteringslösningar vid frukostbordet med Fredrik Lövstedt i över tio år samt suttit i styrelsen för Alertsec sedan starten.

”Jag har fått ta en ”crash course” i it-säkerhet sedan vi kom hit, men jag har levt med det länge genom Fredrik och pappa. Utifrån kan det ses som lite huxflux, men för mig är det en utmaning och jag har någon slags grundkoll”, säger Ebba Blitz.

Fakta Alertsec
Grundades:
2007
Kontor i: Palo Alto, London, Stockholm och Sydney
Anställda: Fredrik Lövstedt, grundare, Ebba Blitz, USA-vd, Oscar Morén, vd och Magnus Ahlberg, ansvarig för England. Outsourcad utvecklingsavdelning, helpdesk och pr.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera