Hoppa till innehållet

Friluftssajten Outnorth tar in 40 miljoner från dansk mediejätte

Den danska mediejätten Egmont investerar 40 miljoner kronor i Outnorth, som säljer friluftskläder på nätet. Investeringen är Egmonts fjärde i ett svenskt e-handelsbolag.

Torsten Bjerre Rasmussen, vd för Egmont Publishing, och Lars Nykvist, vd på Outnorth, som säljer friluftskläder på nätet.
Torsten Bjerre Rasmussen, vd för Egmont Publishing, och Lars Nykvist, vd på Outnorth, som säljer friluftskläder på nätet.

Egmont köper nyemitterade aktier i nätbutiken Outnorth (NTL) för 40 miljoner kronor. Satsningen är goda nyheter för grundarna Stefan och Per Gustafsson, som förblir storägare med knappt 20 procent av bolaget som värderas till cirka 250-300 miljoner kronor, enligt uppgift till Di Digital.

”Vi ska satsa pengarna i sortiments- och lagerutveckling. Vi är stora i Sverige, men har mycket att göra i resten av Norden och Tyskland”, säger Outnorths vd Lars Nykvist.

Outnorth grundades som en fysik butiksrörelse av bröderna Stefan och Per Gustafsson. Bolaget har kvar butiker i Växjö och Kalmar, där man även har huvudkontor.

Nätbutiken lanserades 2005 och har växt i raketfart. Outnorth är idag Nordens ledande friluftsbutik på nätet, med en omsättning på cirka 335 miljoner kronor under 2016. Resultatet ligger dock strax under nollan.


Bröderna Per och Stefan Gustafsson grundade nätbutiken Outnorth 2005.

Bolaget har egna sajter och egen kundtjänst i Norden och Tyskland, men säljer även internationellt via Outnorth.com.

”Vi hoppas växa med minst 25 procent i år”, säger vd Lars Nykvist.

Det här är åttonde gången Egmont investerar i ett nordiskt e-handelsbolag. Tre av innehaven är svenska: Jollyroom, med produkter inom barn- och bebisområdet, Animail, med husdjursprodukter, och köksbutiken Bagaren och Kocken.

”Vi investerar i nischaktörer i Norden. Som tidskriftbolag har vi nischtänkandet i vårt DNA”, säger Torsten Bjerre Rasmussen, vd för Egmont Publishing som står bakom tidskrifter som Vagabond, Åka Skidor och King.

Han flaggar för fler förvärv i framtiden och nämner fyra prioriterade områden: interiör och design, hobby och fritid, hälsa och skönhet samt föräldrar och barn. Enligt Rasmussen hjälper Egmont e-handelsbolag med frågor som logistik, lager, marknadsföring och förvärv. Samtidigt kan man tillföra redaktionellt innehåll till bolagets nätbutiker.

”Egmont har ju en uttalad strategi inom e-handeln. De har många tidskrifter inom vårt område, en stor kunddatabas och de vet hur man bearbetar dem. Vi kommer ha stor nytta av dem”, säger Outnorths vd Lars Nykvist.

Majoritetsägare i Outnorth, med cirka 55 procent av aktierna, förblir Verdane Capital, ett av Sveriges ledande riskkapitalbolag inom e-handeln.

Läs mer: Industrifonden och Verdane gör exit i Göteborgsbolag

”Vi har jobbat långsiktigt med Outnorth för att bli Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor. Nu lägger vi i nästa växel och satsar ytterligare på att bredda och förbättra produktutbudet och tjänsterna”, säger Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital.

Danska Egmont är en ledande mediekoncern i Norden och är verksamma inom film, tv, biografer, tidningar, böcker, streamingtjänster och en rad digitala tjänster, appar och spel. Bolaget är verksamt i 30 länder och har 6 600 medarbetare.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera