Hoppa till innehållet

Fullt hus när Di Digital Startup Tour intog Umeå

Publiken trängdes i raderna när den första deltävlingen i Di Digital Startup Tour intog Umeå under tisdagen.

Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden, med Di Digitals Mimi Billing på scen under Startup Tour Umeå.
Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden, med Di Digitals Mimi Billing på scen under Startup Tour Umeå.Foto: Amanda Lindgren

Mer än 250 personer samlades på Sliperiet i Umeå för att höra sju av regionens mest lovande tech- och startupföretag pitcha inför Di Digitals expertjury. 

Deltog på scen gjorde även entreprenören och affärsängeln Jane Walerud (NTL), mest känd för att ha varit först att investera i betaljätten Klarna, samt Umeå-entreprenören Ida Backlund (NTL) som grundat e-handlaren Rapunzel of Sweden.

Foto: Amanda Lindgren

Jane Walerud på Startup Tour Umeå.

Idag är Ida Backlund aktiv som affärsängel i ett tiotal bolag. På scen berättade hon  om fjolårets tuffa beslut att sälja bolaget hon grundat redan som 22-åring, som 2015 omsatte nära 130 Mkr. 

“Det kändes som att se ens tonåring flytta hemifrån”, sa Ida Backlund. 

Av de sju pitchande bolagen valdes tre finalister ut av juryn: Smart Video, Elastisys och Sportswik. 

Foto: Amanda Lindgren

Finalisterna vid Startup Tour Umeå. Från vänster: Martin Wiklund, Sportswik, Erik Elmroth, Elastisys, Johanna Björklund, Smart Video.

En publikomröstning fällde avgörandet och det blev Sportswik som stod som kvällens vinnare, Bolaget får därmed representera Umeå på Stockholmsfinalen av Startup Tour den 8 december. Dessutom vinner bolaget ett års kostnadsfri affärsrådgivning från Nordea. 

”Det känns fantastiskt kul. Vi fick bra feedback från investerarna. Nu gäller det att dansa på den stora scenen i Stockholm också", säger Martin Wiklund, grundare och vd på Sportswik. 

Foto:

Martin Wiklund, Sportswik.

I juryn deltog bland andra Kerstin Cooley, partner på riskkapitalbolaget Moor. 

“Det är grymt att se potentialen som finns utanför Stockholm, sandlådan där alla andra gräver”, säger hon. 

“Bolagen i Umeå är ganska tech-tunga. Många har en koppling till universitetet och de är lite mindre påverkade av de stora trenderna. Det tror jag ger dem en edge”, fortsätter hon. 

 

Foto: Amanda Lindgren

Från vänster: Victor Bodin, Bonnier Growth Media, Kerstin Cooley, Moor.

Sara Sjöberg, senior manager på Accenture Interactive, deltog också i juryn. De traditionella storbolagen har mycket att vinna på att närma sig startupsektorn, säger hon.

“Digital innovation kommer att gynna alla. Storbolagen är rädda för att startupbolagen ska ta deras affär. Startupbolagen är rädda för att kvävas. Men självklart finns det samarbetsformer som gynnar alla”, säger hon.

Foto:

Från vänster: Daniel Goldberg, Di Digital, Ida Backlund, Rapunzel of Sweden, Sara Sjöberg, Accenture, Maria Skoglund, Nordea, Axel Enblad, Fakturino.

Nästa deltävling i Startup Tour äger rum i Göteborg den 18 oktober. Under hösten besöker tävlingen även Linköping och Malmö, innan finalen i Stockholm den 8 december. 

Foto: Amanda Lindgren

Ludvig Bohlin, Shimmercat

Foto:

Melisandre Middleton, Thingmap

Foto:

Erik Elmroth, Elastisys

Foto: Amanda Lindgren

Martin Rosvall, Infobaleen

Foto:

Joachim Ljungquist, Content Central

Foto:

Foto: Amanda Lindgren

Foto:

Foto: Amanda Lindgren

Vinnare av Startup Tour Umeå: Sportswik med vd och grundare Martin Wiklund.

Finalisterna vid Startup Tour i Umeå:

Smart Video (NTL)

  • Grundare: Johanna Björklund, Rickard Lönneborg, Niklas Jansson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2015
  • Omsättning (2016): 1,5 Mkr (prognos)
  • www.smartvideo.io

Smartvideo har utvecklat en videoplattform som låter e-handlare sälja sina produkter direkt i videoklipp. Enligt skaparna, som tidigare jobbat med videosystem för bland annat brittiska The Guardian, ökar systemet både trafik och konverteringsgrad för e-handlare.

Zunzun / Shimmercat (NTL)

  • Grundare: Ludvig Bohlin, Alcides Viamontes Esquivel
  • Antal anställda: 3
  • Grundades: 2014
  • Omsättning (2015): 1,3 Mkr
  • www.shimmercat.com

Långa laddningstider är den vanligaste orsaken till att folk slutar besöka webbsidor, vilket ofta leder till minskade intäkter. Företaget Zunzun har utvecklat webbservern Shimmercat, som påstås minska laddningstider för webbsidor med upp till hälften. Grundarna är Ludvig Bohlin och Alcides Viamontes Esquivel, som forskar inom webb- och datavetenskap vid Umeå universitet.

Thingmap (NTL)

  • Grundare: Melisandre Middleton, Tor Sandén
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2016
  • Omsättning (2016): 0 kr
  • www.thingmap.co

Thingmap är ett digitalt verktyg som hjälper stora organisationer att hitta rätt person och rätt kompetens inom det egna nätverket, med hjälp av maskininlärning och språkigenkänning. Medgrundaren Melisandre Middleton är utbildad vid Stanford och Harvard och har arbetat i såväl Silicon Valley som i London.

Elastisys (NTL)

  • Grundare: Erik Elmroth, Johan Tordsson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2011 
  • Omsättning (2015): 46 tkr
  • www.elastisys.com

Elastisys har utvecklat ett sätt att elastisk anpassa system så att den som köper onlinetjänster får såväl mer tillförlitlig prestanda samt inte behöver betala för mer än vad som behövs. Grundarna har en bakgrund som forskare och professorer i datavetenskap vid Umeå universitet. 

Sportswik (NTL)

  • Grundare: Martin Wiklund, Peter Viksten, Stefan Dahlqvist
  • Antal anställda: 6
  • Grundades: 2014
  • Omsättning (2015): 1 Mkr 
  • www.sportswik.se

Sportjournalistik och sporttjänster fokuserar nästan uteslutande på de stora lagen och ligorna. Det kan göra det svårt för mindre lag att nå ut till sina supporters. Appen Sportswik är en plattform som låter mindre lag och idrottare fota, filma och rapportera live från egna matcher och tävlingar. Bolaget fick nyligen in TV4-gruppen som delägare. 

Infobaleen (NTL)

  • Grundare: Martin Rosvall, Andrea Lancichinetti, Christian Persson, Daniel Edler, Niklas Lovén, Jakob Sjölander
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2015
  • Omsättning (2015): 335 Tkr
  • www.infobaleen.com

För många företag är det en utmaning att förstå utfallet av sin marknadsföring. Infobaleen har byggt en marknadsföringsplattform som använder algoritmer för planera, övervaka och förbättra kampanjer. Baleen är det engelska namnet på det filter som bardvalar använder för att separera födoämnen från havsvatten. På samma sätt filtrerar Infobaleen värdefull information från stora mängder data. 

Content Central (NTL)

  • Grundare: Joachim Ljungquist, Andreas Waleij
  • Antal anställda: 4
  • Grundades: 2013
  • Omsättning (2015): Knappt 1 Mkr 
  • www.contentcentral.se

Content central är en onlinetjänst där innehållsleverantörer (som frilansjournalister och fotografer) kan sälja och leverera färdigt innehåll till medier och publicister. Bland kunderna märks Mittmedia och SVT. Bolaget tog nyligen in 1,7 Mkr i finansiering från amerikanska 500 Startups.

I juryn:

Mer om Startup Tour på startuptour.di.se

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera