Hoppa till innehållet

Fulspel när mat-appar krigar om krogar

De konkurrerande mattjänsterna Wolt och Foodora har hamnat rejält i luven på varandra i Stockholm. Foodora hotar att kasta ut restauranger som jobbar med konkurrenten.

Till vänster: Delar av grundarteamet bakom Wolt. till höger: Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora.
Till vänster: Delar av grundarteamet bakom Wolt. till höger: Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora.

Det råder fullt krig på marknaden för matleveranser i Stockholms innerstad. För ett par veckor sedan gjorde mattjänsten Wolt entré i huvudstaden, uppbackade med 90 Mkr i färskt riskkapital från EQT Ventures och Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. Det finskgrundade bolaget har rönt stora framgångar i sin hemstad Helsingfors, där en tiondel av befolkningen använder Wolt-appen.

Lanseringen innebär hård konkurrens framförallt för Delivery Hero-ägda Foodora, som fram tills nyligen var en del av Rocket Internet-koncernen och därmed även hade Kinnevik som delägare. Foodora har varit verksamma i Stockholm sedan i somras och erbjuder en snarlik tjänst. Det handlar om hemleveranser av mat från ett antal hundra restauranger i Stockholm och Göteborg.

Läs även: Ratade uppköp – Wolt tar in 90 Mkr från EQT och Atomico

Sedan ett par veckor tillbaka har Foodoras ledning i Stockholm börjat ta kontakt med restauranger som använder både Foodora och Wolt för leveranser och bett dem lämna konkurrentens plattform.

Flera restaurangägare beskriver det som att Foodora ställt dem inför ett ultimatum.

“De ringer och säger att ‘jobbar du med Wolt så får du inte jobba med oss’”, säger en restaurangägare i centrala Stockholm.

Han ber att få vara anonym då han idag får runt 30 procent av sin försäljning via Foodora och är rädd för att stöta sig med bolaget.

“Det känns tufft. Jag har ju fått många av mina stamkunder att konvertera till Foodora för att det var enklare och smidigare. Nu används det emot mig”, fortsätter restaurangägaren.

Jag har fått många av mina stamkunder att konvertera till Foodora för att det var enklare och smidigare. 

Liknande kritik kommer från restaurangägaren Maxos Kersh, som driver falafelbaren Maxos i centrala Stockholm.

“Jag fick ett samtal där det hänvisades till ett kontrakt där det stod att jag har inte tillåtelse att samarbeta med andra. I mina öron säger de att de äger mig”, säger Maxos Kersh.

“För mig är det en principsak. Jag vill vara fri. Jag vill inte att någon ska kunna bestämma över mig”, fortsätter han.

I mina öron säger de att de äger mig.

Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora, bekräftar att företaget tagit kontakt med “ett antal” restauranger om just Wolt.

Han menar dock att restaurangägarna själva valt att skriva på exklusivitetsavtal med Foodora, i utbyte mot bättre exponering och mer marknadsföringsstöd i tjänsten.

“Det är upp till våra partner att välja om de vill ge oss exklusivitet. Situationen vi står inför nu är att de valt att börja samarbeta med konkurrenten. Låt oss då se över hur vi ska gå vidare. Det som kan hända är att vi tar en paus och stänger ned dem under tiden som vi gör om kontraktet”, säger Felipe Gutierrez till Di Digital.

Juhani Mykkänen, medgrundare och numera även Sverigechef på Wolt, är kritisk till Foodoras agerande.

“Vi tycker att restaurangerna ska kunna välja själva. Vi kräver aldrig exklusivitet i våra avtal. Låt den bästa tjänsten vinna istället, det tjänar alla på”, säger han.

Han berättar vidare att Wolt nu drar igång en pr-offensiv tillsammans med just Maxos Kersh. Från och med tisdag eftermiddag och veckan ut kommer Wolt-kunder kunna beställa hämtmat från hans restaurang för bara 1 krona.

“Vi täcker kostnaderna veckan ut. Vi försöker stötta de restauranger som jobbar med oss”, säger Juhani Mykkänen.

Läs även: Foodora-chefen: "Vi dubblar omsättningen varje vecka"

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera