Annons
Till vänster: Delar av grundarteamet bakom Wolt. till höger: Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora.

Fulspel när mat-appar krigar om krogar

Glöm plastkortet – så betalar vi i framtiden SPONSRAT AV mastercard

Schibsteds kontor och Facebooks produktchef Deborah Liu. Kollage.

Goldman Sachs om Schibsted: Hotet från Facebook överdrivet

Apples vd Tim Cook.

Apple ger sig in i innehållskriget: Satsar 8 miljarder på tv-serier

IBM:s schackdator Deep Blue besegrade den mänskliga stormästaren Garry Kasparov 1997.

Google-veteran drar igång miljardfond för AI

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Fulspel när mat-appar krigar om krogar

Till vänster: Delar av grundarteamet bakom Wolt. till höger: Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora.
Till vänster: Delar av grundarteamet bakom Wolt. till höger: Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora.
De konkurrerande mattjänsterna Wolt och Foodora har hamnat rejält i luven på varandra i Stockholm. Foodora hotar att kasta ut restauranger som jobbar med konkurrenten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det råder fullt krig på marknaden för matleveranser i Stockholms innerstad. För ett par veckor sedan gjorde mattjänsten Wolt entré i huvudstaden, uppbackade med 90 Mkr i färskt riskkapital från EQT Ventures och Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. Det finskgrundade bolaget har rönt stora framgångar i sin hemstad Helsingfors, där en tiondel av befolkningen använder Wolt-appen.

Lanseringen innebär hård konkurrens framförallt för Delivery Hero-ägda Foodora, som fram tills nyligen var en del av Rocket Internet-koncernen och därmed även hade Kinnevik som delägare. Foodora har varit verksamma i Stockholm sedan i somras och erbjuder en snarlik tjänst. Det handlar om hemleveranser av mat från ett antal hundra restauranger i Stockholm och Göteborg.

Läs även: Ratade uppköp – Wolt tar in 90 Mkr från EQT och Atomico

Sedan ett par veckor tillbaka har Foodoras ledning i Stockholm börjat ta kontakt med restauranger som använder både Foodora och Wolt för leveranser och bett dem lämna konkurrentens plattform.

Flera restaurangägare beskriver det som att Foodora ställt dem inför ett ultimatum.

“De ringer och säger att ‘jobbar du med Wolt så får du inte jobba med oss’”, säger en restaurangägare i centrala Stockholm.

Han ber att få vara anonym då han idag får runt 30 procent av sin försäljning via Foodora och är rädd för att stöta sig med bolaget.

“Det känns tufft. Jag har ju fått många av mina stamkunder att konvertera till Foodora för att det var enklare och smidigare. Nu används det emot mig”, fortsätter restaurangägaren.

Jag har fått många av mina stamkunder att konvertera till Foodora för att det var enklare och smidigare. 

Liknande kritik kommer från restaurangägaren Maxos Kersh, som driver falafelbaren Maxos i centrala Stockholm.

“Jag fick ett samtal där det hänvisades till ett kontrakt där det stod att jag har inte tillåtelse att samarbeta med andra. I mina öron säger de att de äger mig”, säger Maxos Kersh.

“För mig är det en principsak. Jag vill vara fri. Jag vill inte att någon ska kunna bestämma över mig”, fortsätter han.

I mina öron säger de att de äger mig.

Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora, bekräftar att företaget tagit kontakt med “ett antal” restauranger om just Wolt.

Han menar dock att restaurangägarna själva valt att skriva på exklusivitetsavtal med Foodora, i utbyte mot bättre exponering och mer marknadsföringsstöd i tjänsten.

“Det är upp till våra partner att välja om de vill ge oss exklusivitet. Situationen vi står inför nu är att de valt att börja samarbeta med konkurrenten. Låt oss då se över hur vi ska gå vidare. Det som kan hända är att vi tar en paus och stänger ned dem under tiden som vi gör om kontraktet”, säger Felipe Gutierrez till Di Digital.

Juhani Mykkänen, medgrundare och numera även Sverigechef på Wolt, är kritisk till Foodoras agerande.

“Vi tycker att restaurangerna ska kunna välja själva. Vi kräver aldrig exklusivitet i våra avtal. Låt den bästa tjänsten vinna istället, det tjänar alla på”, säger han.

Han berättar vidare att Wolt nu drar igång en pr-offensiv tillsammans med just Maxos Kersh. Från och med tisdag eftermiddag och veckan ut kommer Wolt-kunder kunna beställa hämtmat från hans restaurang för bara 1 krona.

“Vi täcker kostnaderna veckan ut. Vi försöker stötta de restauranger som jobbar med oss”, säger Juhani Mykkänen.

Läs även: Foodora-chefen: "Vi dubblar omsättningen varje vecka"


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post