Hoppa till innehållet

Fundedbyme gör sig redo för börsnotering

Fundedbyme planerar för en börsintroduktion nästa år. På årstämman i april föreslår styrelsen att bolaget ska bli publikt.

Fundedbymes grundare Daniel Daboczy och Arno Smit.
Fundedbymes grundare Daniel Daboczy och Arno Smit.Foto: Jesper Frisk

I mitten av april har Fundedbyme årsstämma. Då ska styrelsen lägga fram ett förslag om att göra om bolaget från privat till publikt aktiebolag. Syftet är att ta ett steg närmare en börsnotering.

”Det är ett led i vår resa uppåt för att så småningom kanske bli ett listat bolag. Det är en väg vi har stakat ut nu. Börsen är egentligen crowdfunding fast på ett väldigt klassiskt sätt. Egentligen är det ganska naturligt för ett bolag som vårt att vi ska ägas av användarna”, säger Daniel Daboczy, medgrundare och vd för Fundedbyme.

I ljuset av att styrelsen, som lägger fram förslaget, äger en majoritet av aktierna i bolaget kan beslutet i princip redan ses som färdigt. Planen är att Fundedbyme ska vara börsfähigt nästa år.

Börsen är egentligen crowdfunding fast på ett väldigt klassiskt sätt

Fundedbyme, som utmanar det amerikanska bolaget Kickstarter, lanserades 2011 och är Nordens största crowfundingplattform. Under 2014 samlades 60 miljoner kronor in genom Fundedbyme men bolaget har ännu inte gått med vinst.

”Vi har röda siffror och vi är ett bolag som satsar på tillväxt. Vi jagar svarta siffror men samtidigt är vi måna om att växa. Vi får inte stanna upp nu när vi har lyckats få marknaden att fatta vad vi gör”, säger Daniel Daboczy.

Enligt Daniel Daboczy kommer Fundedbyme att bryta mönstret någon gång under 2016 för att förhoppningsvis kunna gå med vinst nästa år. 

”Förra året tog det i genomsnitt 4,5 dagar att dra in en miljon kronor till våra kunder. Det här året ligger vi redan på 2,3 dagar i snitt. Och om man tittar på januari i år samlade vi in elva gånger mer pengar jämfört med januari i fjol.”

Men Fundedbyme behöver mer kapital. Bolaget ratade en bankinvestering tidigare i år och har i stället bestämt sig att ta in 5 – 15 Mkr genom en crowdfundingrunda för egen del.

Läs även: Fundedbyme ratade bankinvestering

Det är inte första gången som Fundedbyme ber användarna av crowdfundingplattformen att investera i bolaget. Första rundan på plattformen gjordes våren 2014 då bolaget tog in 6,7 Mkr. Totalt har Fundedbyme i dag 540 aktieägare.

”Vi hade alltid tänkt göra en crowdfundingrunda och nu har vi valt att prioritera den. Det är mycket roligare än att låta någon stor aktör ta en stor del av kakan. Nu låter vi folk bli delägare i vårt bolag igen. Över 200 användare har redan visat ett intresse”, säger han.

Läs även: Finansinspektionen ger Fundedbyme grönt ljus

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera