Funder grundades 2013 och började med att hjälpa välgörenhetsorganisationer och privatpersoner med crowdfunding-kampanjer genom plattformen Charity storm. Sedan dess har startupbolaget vidgat sin horisont och satsar nu även på att hjälpa föreningar och elitsportlag. Djurgården Hockey är en av bolagets kunder som i sin senaste kampanj fick in 1,3 Mkr.
”Du behöver inte vara Djurgården för att kunna samla in stora summor. Även små föräldrainitiativ har lyckats samla in närmare 400 000 kronor med en bra kampanj”, säger Adam Hasslert, medgrundare till Funder.
Adam Hasslert, tidigare på Kinnevik och marknadschef på Wywallet, drog igång bolaget tillsammans med Carl-Johan Tessmar, tidigare affärsutvecklare på Google. Det började som ett kvälls- och helgprojekt men de såg snart att företaget hade potential att växa.
Djurgården IF och Djurgården Hockey har haft kampanjer på Funder. Foto: Funder
”Det behövs en bra digital plattform för att lyckas med kampanjer i sociala medier och för att hantera prenumerationsbetalningar. Det finns ett stort behov att samla in pengar till att exempelvis värva nya spelare eller för att starta en renoveringsfond”, säger Adam Hasslert.
Startupbolaget har hittills lyckats generera närmare 14 Mkr till sina kunder i olika kampanjer och prenumerationer via sin plattform. Men grundarna vill se Funder växa. Därför tar bolaget nu in 1 Mkr från tre privata investerare, som dock vill vara anonyma.
”Vi känner att vi har en väldigt bra produkt. Lyckas vi på den svenska marknaden blir det dags att ta plattformen utanför Sverige gränser. Vi kommer även att titta på andra vertikaler som inte behöver vara kopplade till ett land, som exempelvis digitala vertikaler som e-sport”, säger Adam Hasslert.