Hoppa till innehållet

Funder hjälper elitlagen med insamling

Det är en utmaning för idrottsföreningar och elitlag att få in kapital till nya värvningar. Med startupbolaget Funders digitala plattform blir insamlingen enklare. Nu tar bolaget in en miljon kronor i finansiering för att kunna växa.

Startupbolaget Funder tar in kapital.
Startupbolaget Funder tar in kapital.Foto: Funder

Funder grundades 2013 och började med att hjälpa välgörenhetsorganisationer och privatpersoner med crowdfunding-kampanjer genom plattformen Charity storm. Sedan dess har startupbolaget vidgat sin horisont och satsar nu även på att hjälpa föreningar och elitsportlag. Djurgården Hockey är en av bolagets kunder som i sin senaste kampanj fick in 1,3 Mkr.

”Du behöver inte vara Djurgården för att kunna samla in stora summor. Även små föräldrainitiativ har lyckats samla in närmare 400 000 kronor med en bra kampanj”, säger Adam Hasslert, medgrundare till Funder.

Adam Hasslert, tidigare på Kinnevik och marknadschef på Wywallet, drog igång bolaget tillsammans med Carl-Johan Tessmar, tidigare affärsutvecklare på Google. Det började som ett kvälls- och helgprojekt men de såg snart att företaget hade potential att växa.

Djurgården IF och Djurgården Hockey har haft kampanjer på Funder. Foto: Funder

”Det behövs en bra digital plattform för att lyckas med kampanjer i sociala medier och för att hantera prenumerationsbetalningar. Det finns ett stort behov att samla in pengar till att exempelvis värva nya spelare eller för att starta en renoveringsfond”, säger Adam Hasslert.

Startupbolaget har hittills lyckats generera närmare 14 Mkr till sina kunder i olika kampanjer och prenumerationer via sin plattform. Men grundarna vill se Funder växa. Därför tar bolaget nu in 1 Mkr från tre privata investerare, som dock vill vara anonyma.

”Vi känner att vi har en väldigt bra produkt. Lyckas vi på den svenska marknaden blir det dags att ta plattformen utanför Sverige gränser. Vi kommer även att titta på andra vertikaler som inte behöver vara kopplade till ett land, som exempelvis digitala vertikaler som e-sport”, säger Adam Hasslert. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera