Hoppa till innehållet

Fyndiq sparkar en fjärdedel av personalen

E-handelssajten Fyndiq avbryter sin expansion i Tyskland. Beslutet betyder att bolaget sparkar 28 procent av sin personal.

Medgrundaren Dinesh Nayar uppger att Fyndiq sparkar 28 procent av sin personalstyrka.
Medgrundaren Dinesh Nayar uppger att Fyndiq sparkar 28 procent av sin personalstyrka.Foto: Sammy Steen

Lågprisbolaget Fyndiq fungerar som en marknadsplats för handlare som vill sälja produkter billigt över nätet. Bolaget som ibland brukar kallas "nätets Ullared", har haft en stark tillväxt sedan starten 2009. 2012 omsatte bolaget knappa 18 miljoner kronor. I fjol hade omsättningen vuxit till över 300 miljoner kronor. 

Fyndiq har haft som strategi att satsa på tillväxt före vinst och under sommaren 2015 lanserades e-handelssajten i Tyskland. Då sade medgrundaren Dinesh Nayar att kapital från Northzone och Industrifonden öronmärks för lanseringen i det första landet utanför Sverige. Nu ändrar Fyndiq fokus och backar från den tyska marknaden.

Läs även: Fyndiq drar till Tyskland

I ett meddelande säger Dinesh Nayar att bolaget ska fokusera helt på hemmamarknaden i Sverige framöver. Därmed stänger bolaget ned sin tyska sajt men låter tyska handlare sälja sina varor i Sverige genom bolagets svenska sajt.

”Detta innebär att vi idag meddelar vår personal att 28 procent av tjänsterna på Fyndiq kommer att upphöra. Vi jobbar nu med att säkerställa att de som drabbas tas om hand på bästa sätt”, skriver Dinesh Nayar.

Läs mer: Fyndiq: ”Om ett år står mobilen för halva omsättningen

Fyndiq har samlat på sig förluster på över 30 Mkr. Men bolaget har inte haft några problem att få in riskkapital och har tagit in drygt 200 Mkr från investerare som Northzone och Industrifonden. 

I februari rapporterade Di Digital att även H&M:s vd Karl-Johan Persson gick in som delägare i Fyndiq när bolaget tog in ytterligare 26 Mkr.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera