Hoppa till innehållet

G5 Entertainment nästan tripplar vinsten – aktien stiger

Spelbolaget G5 Entertainment ökade både omsättningen och vinsten rejält under årets första kvartal.

Vlad Suglobov, vd för G5 Entertainment.
Vlad Suglobov, vd för G5 Entertainment.Bild: G5 Entertainment/Skärmdump

G5 Entertainment, som utvecklar spelappar åt smarttelefoner och surfplattor, redovisar ett resultat efter skatt på 18,7 miljoner kronor för det första kvartalet 2017 jämfört med 6,7 miljoner kronor motsvarande period året innan. Resultatet per aktie uppgick till 2:12 kronor jämfört med 0,76 kronor samma kvartal året innan.

Vid 09.15-tiden var aktien upp omkring 10 procent till 216 kronor. Följ aktien på DI.se.

Läs även: Spelutvecklare upp 5 miljarder på börsen senaste året

Nettoomsättningen ökade till 235 miljoner kronor  från 101 miljoner kronor samma period året innan. Bolaget meddelade i början av april att nettoomsättningen preliminärt uppgick till 230 miljoner kronor.

"Det återspeglar en fortsatt tillväxt i intäkterna från vår spelportfölj, återigen med vårt licensierade spel Hidden City i ledningen, men också understödd av en väsentlig ökning från våra helägda spel Mahjong Journey, Supermarket Mania Journey och Twin Moons Society", skriver vd Vlad Suglobov och tillägger:

"Vi ser fram emot att publicera flera nya spel i år, de flesta av dem våra egna. Vårt mål är att fortsätta öka försäljningen från vår portfölj, både genom redan befintliga spel och kommande nya spel".

Läs mer: G5 Entertainment spår ökad omsättning

Det genomsnittliga antalet månatliga aktiva användare (MAU), ökade under kvartalet med 109 procent till 6,5 miljoner. Sekventiellt motsvarar det en ökning med 27 procent jämfört med fjärde kvartalet 2016.

Kassaflödet före finansieringsverksamhet uppgick till -2,3 miljoner kronor jämfört med 3,5 miljoner kronor motsvarande period året innan.

G5:s direkta kostnader ökade med 141 procent till 121 miljoner kronor. Dessa kostnader består delvis av avgifter till distributörer (så som Apple App Store, Google Play, Amazon Appstore), dels royalties till externa utvecklare.

"Vi står fast vid vårt mål att fortsätta öka vårt rörelseresultat jämfört med motsvarande period året innan, detta trots att marknadsutgifterna kan komma att variera från kvartal till kvartal", skriver vd:n.

Bolaget, vars spelutveckling sker i Moskva och i Kharkov, Ukraina, noterades redan 2006. 

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:

Direkt / Di Digital

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera