En nervös man från norra Sverige som med darrande händer visar upp en hemgjord docka av garn. Det blev för många det bestående minnet av speljätten Electronic Arts E3-presentation i måndags kväll.
Mannen ifråga heter Martin Sahlin och är creative director på spelstudion Coldwood Interactive, ett litet Umeåbolag med fjorton anställda som nu plötsligt är ett av spelvärldens mest hajpade.
TZvXNXc6ibw
Presentationen av det nya spelet Unravel tog internet med storm. Spelets officiella Twitterkonto har på två dagar samlat ihop nästan 14 000 följare. Hyllningsrubrikerna avlöser varandra i den internationella spelpressen och den lilla garndockan Yarny, spelets huvudperson, avtecknas nu i fan-art tillsammans med en nervös Martin Sahlin.
“Det känns lite overkligt. Vi är visserligen stolta över vad vi gjort men vi hade aldrig kunnat föreställa oss detta”, säger Jakob Marklund, teknikchef på Coldwood Interactive, när Di Digital når honom i Los Angeles.
Idén till Unravel föddes när studions creative director Martin Sahlin var på campingtur med sin familj, berättar Jakob Marklund. Spelet är ett tydligt avsteg från vad Coldwood Interactive sysslat med tidigare. Bolagets mest kända produktion är boxningsspelet The Fight, som släpptes år 2010 till Sonys nu avsomnade plattform Move – och som prompt sågades vid fotknölarna av kritikerna.
“Visst är det tråkigt med kritik. Den var delvis berättigad, men samtidigt var spelet mycket uppskattat bland spelarna och sålde mycket bra”, säger Jakob Marklund.
QpnY1G3vt_0
Han ser själv Unravel som en nystart för studion. Målet har varit en mindre och mer personlig produktion än tidigare. Spelet har varit under utveckling i två år, men något släppdatum har ännu inte aviserats.
“Vi har längtat efter att göra den här typen av spel. Det känns nästan som om det är vårt första spel”, fortsätter Jakob Marklund.
Att ett jätteförlag som Electronic Arts satsar på och lyfter fram en relativt småskalig produktion som Unravel är en del av en tydlig trend. I takt med att budgetarna för påkostade trippel-A titlar fortsätter att växa så väljer förlagen att sprida sina risker med mindre satsningar. Spel som Unravel är i jämförelse billiga att producera. Om det blir framgångsrikt är vinsterna desto större. Två aktuella exempel, båda från Sverige, är Markus “Notch” Perssons Minecraft och det Paradox Interactive-utgivna Cities: Skylines.
“Få av de stora titlarna vågar satsa på osäkra och kreativa spelidéer, eftersom så mycket pengar står på spel. Det har skapat ett sug efter mindre och mer unika spel”, säger Jakob Marklund.
Som Di Digital tidigare berättat växer den svenska spelindustrin just nu så att det knakar. På Electronic Arts presskonferens i veckan hade de flesta spel som visades upp någon form av koppling till Sverige.
“Det handlar om en kombination av bra kunskaper i teknik, många av veteranerna har programmerat ända sedan den klassiska C64-tiden, samt att vi är väldigt kreativa. Dessutom är vi duktiga på engelska, vilket gör att vi lätt samarbetar med andra utvecklare”, säger Jakob Marklund.
Läs även: Total svenskdominans på E3
Läs även: Startupfeber i spel-Stockholm