Hoppa till innehållet

Garndockan Yarny tar spelvärlden med storm

För två dagar sedan kände få till spelstudion Coldwood från Umeå. Nu är bolaget, med blott fjorton anställda, ett av spelvärldens mest omtalade. “Det känns lite overkligt”, säger teknikchefen Jakob Marklund efter succépresentationen av Unravel på spelmässan E3 i Los Angeles.

Martin Sahlin och Jakob Marklund, creative director respektive teknikchef på spelstudion Coldwood Interactive.
Martin Sahlin och Jakob Marklund, creative director respektive teknikchef på spelstudion Coldwood Interactive.Foto: Privat

En nervös man från norra Sverige som med darrande händer visar upp en hemgjord docka av garn. Det blev för många det bestående minnet av speljätten Electronic Arts E3-presentation i måndags kväll.

Mannen ifråga heter Martin Sahlin och är creative director på spelstudion Coldwood Interactive, ett litet Umeåbolag med fjorton anställda som nu plötsligt är ett av spelvärldens mest hajpade.

TZvXNXc6ibw

Presentationen av det nya spelet Unravel tog internet med storm. Spelets officiella Twitterkonto har på två dagar samlat ihop nästan 14 000 följare. Hyllningsrubrikerna avlöser varandra i den internationella spelpressen och den lilla garndockan Yarny, spelets huvudperson, avtecknas nu i fan-art tillsammans med en nervös Martin Sahlin.

“Det känns lite overkligt. Vi är visserligen stolta över vad vi gjort men vi hade aldrig kunnat föreställa oss detta”, säger Jakob Marklund, teknikchef på Coldwood Interactive, när Di Digital når honom i Los Angeles.

Idén till Unravel föddes när studions creative director Martin Sahlin var på campingtur med sin familj, berättar Jakob Marklund. Spelet är ett tydligt avsteg från vad Coldwood Interactive sysslat med tidigare. Bolagets mest kända produktion är boxningsspelet The Fight, som släpptes år 2010 till Sonys nu avsomnade plattform Move – och som prompt sågades vid fotknölarna av kritikerna.  

“Visst är det tråkigt med kritik. Den var delvis berättigad, men samtidigt var spelet mycket uppskattat bland spelarna och sålde mycket bra”, säger Jakob Marklund.

QpnY1G3vt_0

Han ser själv Unravel som en nystart för studion. Målet har varit en mindre och mer personlig produktion än tidigare. Spelet har varit under utveckling i två år, men något släppdatum har ännu inte aviserats.

“Vi har längtat efter att göra den här typen av spel. Det känns nästan som om det är vårt första spel”, fortsätter Jakob Marklund.

Att ett jätteförlag som Electronic Arts satsar på och lyfter fram en relativt småskalig produktion som Unravel är en del av en tydlig trend. I takt med att budgetarna för påkostade trippel-A titlar fortsätter att växa så väljer förlagen att sprida sina risker med mindre satsningar. Spel som Unravel är i jämförelse billiga att producera. Om det blir framgångsrikt är vinsterna desto större. Två aktuella exempel, båda från Sverige, är Markus “Notch” Perssons Minecraft och det Paradox Interactive-utgivna Cities: Skylines.

“Få av de stora titlarna vågar satsa på osäkra och kreativa spelidéer, eftersom så mycket pengar står på spel. Det har skapat ett sug efter mindre och mer unika spel”, säger Jakob Marklund.

Som Di Digital tidigare berättat växer den svenska spelindustrin just nu så att det knakar. På Electronic Arts presskonferens i veckan hade de flesta spel som visades upp någon form av koppling till Sverige.

“Det handlar om en kombination av bra kunskaper i teknik, många av veteranerna har programmerat ända sedan den klassiska C64-tiden, samt att vi är väldigt kreativa. Dessutom är vi duktiga på engelska,  vilket gör att vi lätt samarbetar med andra utvecklare”, säger Jakob Marklund.

Läs även: Total svenskdominans på E3

Läs även: Startupfeber i spel-Stockholm

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera