Hoppa till innehållet

"Gawker är ett varnande exempel för mediebranschen"

Starka investerare styr inte bara över vilka plattformar människor kommunicerar på. Gawker-konkursen visar att de också kan bestämma vilka röster som ska få höras, skriver Di Digitals bloggare Fredrik Wass.

Gawkers grundare Nick Denton på väg ut ur rättssalen.
Gawkers grundare Nick Denton på väg ut ur rättssalen.Foto: Eve Edelheit / TT

Att den amerikanska medie- och skvallersajten Gawker går i konkurs på grund av en förlorad rättstvist mot Hulk Hogan, finansierad av en av Silicon Valleys starkaste VC-profiler Peter Thiel, är framförallt en uppvisning i hur den amerikanska civilrätten kan fungera i dess extrem, men det säger också något om tech-scenens allt starkare inflytande på samhällsutvecklingen.

Alla håller inte (längre) med, men kritisk granskning av makten utförd av oberoende medier har varit och är en stöttepelare för det demokratiska samhället. Att hålla ett öga på makthavarna och regelbundet avslöja missförhållanden har varit mediernas uppgift, utsända på uppdrag av läsare, tittare och lyssnare.

Om den utförs av en ensam reporter med egen verksamhet eller ett stort mediehus med enorma resurser är inte det avgörande. Den gemensamma nämnaren är att innehållet publiceras med läsarens intresse i första rummet, oavsett om det finns en kommersiell drivkraft bakom eller inte.

När Silicon Valley-profilen och Facebook-delägaren Peter Thiel valde att gå via rättssystemet för att indirekt få mediesajten Gawker försatt i konkurs var han ute efter att tysta en röst, inte efter att få en ursäkt eller en kompensation i nivå med någon publicitetsskada.

Vad händer om Silicon Valleys starka investerare också är de som bestämmer vilka röster som ska få höras?

Enligt många är Thiels engagemang i Hulk Hogans fall (där Gawker publicerat en ”skandalvideo” som visar hur han har sex med en väns fru) en personlig vendetta som härstammar från en tidigare publicering hos Gawker, där hans sexuella läggning avslöjas.

Enligt Wired var den tidigare artikeln hos Gawker i grunden positiv till Peter Thiel. Den nämnde hans läggning som en del i ett resonemang om hur Silicon Valley-investerarna gärna pratar om att välkomna mångfald, men kanske inte alltid gör det i praktiken.

Beskrivningen av Thiel som homosexuell var alltså i sammanhanget något som gjorde honom till en av de som faktiskt avvek från normen.

Efter tvisten med Hulk Hogan tvingas nu Gawker alltså att betala ett monsterstort skadestånd, vilket alltså försatt mediehuset i konkurs. 

Vad kommer hända om Silicon Valleys starka investerare också är de som bestämmer vilka röster som ska få höras? Indirekt genom hur algoritmerna i de sociala nätverken fungerar och vilken information som lyfts fram, men även direkt genom att aktivt tysta medier genom dyra rättsprocesser i syfte att orsaka så stor ekonomisk skada som möjligt.

Gawker har gjort många tvivelaktiga publiceringar och bör ta konsekvenserna för dessa. I vissa fall kan det bli fråga om skadestånd, men kanske på mer rimliga nivåer länkade till mediehusets omsättning. Samtidigt är det amerikanska rättsamhället väldigt annorlunda jämfört med det svenska när det gäller hur man ser på yttrandefrihet och publicistisk frihet.

Med det sagt: Det är en minst sagt oväntad vändning att det inte bara är de rasistiska hatsajerna som går i bräschen för att underminera de traditionella mediernas överlevnadschanser.


Detta är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på http://digital.di.se/blogg/wass-utblick

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera