Annons
Dora Streiffert, vd på Trigger Stockholm, Anand Chopra-McGowan, Europachef på General Assembly och Svetlana Knyazeva, chef för företagsförsäljning på General Assembly.

General Assembly intar Sverige – ska utbilda storbolagen i tech

Molnbaserat affärssystem förenklar arbetet för större grossistföretag SPONSRAT AV Visma

Analytiker: Trump värd 16 miljarder för Twitter

Nils Carlsson är vd för Fortnox, som handlas på Nasdaq NGM.

Fortnox ökar omsättning och resultat

Sheryl Sandberg är Facebooks operativa chef.

Sheryl Sandberg ger 800 miljoner till välgörenhet

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

General Assembly intar Sverige – ska utbilda storbolagen i tech

Dora Streiffert, vd på Trigger Stockholm, Anand Chopra-McGowan, Europachef på General Assembly och Svetlana Knyazeva, chef för företagsförsäljning på General Assembly.
Dora Streiffert, vd på Trigger Stockholm, Anand Chopra-McGowan, Europachef på General Assembly och Svetlana Knyazeva, chef för företagsförsäljning på General Assembly.
Med praktiska utbildningar i tech vill General Assembly vässa kompetensen hos storbolagen. I höst kommer man till Norden. ”Vi behandlar läroplanen som en mjukvara och uppdaterar den nästan varje månad”, säger Europa-chefen till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I våras slog Singularity University, en startupskola från Silicon Valley, upp portarna i Köpenhamn.

Nu har den nordiska techsektorns växande betydelse lockat ytterligare ett amerikanskt utbildningsföretag över Atlanten.

Den primära målgruppen är sådana som jobbar på ett storbolag som märker att deras roll håller på att förändras

I höst kommer nämligen techskolan General Assembly till Stockholm och Oslo. Bolaget har tagit in motsvarande över 800 miljoner kronor i finansiering, grundades 2011 i New York och finns idag i ett 20-tal städer runtom i världen.

Läs även: Hon tar Silicon Valleys hetaste skola till Skandinavien

General Assemblys utbud består av längre och kortare kurser i olika digitala ämnen såsom programmering, UX-design, dataanalys och digital marknadsföring. Bland kunderna finns bland annat Spotify, New York Times och Visa.

”Tanken är att hjälpa eleverna att bygga praktiska digitala färdigheter inom vissa nyckelämnen, som digital marknadsföring och digital produktutveckling", säger General Assemblys Europa-chef Anand Chopra-McGowan till Di Digital och fortsätter:

”Den primära målgruppen är sådana som jobbar på ett storbolag som märker att deras roll håller på att förändras eller personer som skulle vilja jobba på stora företag och behöver få praktisk kunskap snabbt.”

Under hösten kommer General Assembly att i samarbete med PR- och utvecklingsbyrån Trigger att börja erbjuda bootcamps inom bland annat digital marknadsföring och produktutveckling på en kontorsklubb i Stockholm.

Men Anand Chopra-McGowan hoppas att satsningen ska slå så väl ut att General Assembly kan öppna ett fysiskt campus i Norden framöver. Än så länge finns bolagets enda europeiska campus i London.

”Stockholm är på många sätt i fronten av startup- och techvärlden. Men det är ju en spjutspets. Bland större och mer traditionella företag är behovet av digitala kunskaper fortfarande stort", säger han.

Läs även: Nordic Capital skickar chefer till hajpad startupskola

Det stora värdet i General Assemblys kurser är enligt Europa-chefen att de är väldigt yrkesinriktade.

”Vi skiljer oss från traditionella akademiska institutioner genom att vår läroplan ändras i takt med vad stora företag vill ha hos sina anställda. Vi behandlar läroplanen som en mjukvara och uppdaterar den nästan varje månad.”


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post