Hoppa till innehållet

Getaccept efter Y Combinator: ”Det är högt tryck från investerare”

Ett år har gått sedan den svenska startupen Getaccept gick igenom Silicon Valley-acceleratorn Y Combinator. Med en såddinvestering i ryggen jobbar bolaget med att etablera sig i USA.

Getaccepts vd och medgrundare Samir Smajic och bolagets medgrundare Mathias Thulin.
Getaccepts vd och medgrundare Samir Smajic och bolagets medgrundare Mathias Thulin.

(Di Digital/San Francisco) Det är sista veckan på det gamla kontoret i centrala San Francisco. Det svenskstartade säljverktyget Getaccept (NTL) har anställt två personer lokalt och behöver mer plats.

Det har gått ett år, nästan på dagen, sedan Getaccept avslutade det prestigefyllda acceleratorprogrammet på Y Combinator i Silicon Valley. Och bolaget har lyckats hålla sig kvar här, vilket var enligt plan.

Läs också: Y Combinator från insidan

”Vi kanske inte riktigt gjorde hemläxan innan Y Combinator, om varför vi vill vara här i egentligen och om det är värt det”, säger Mathias Thulin, medgrundare av Getaccept.

Men han menar att nu vet de varför.

”Vi behöver vara nära våra partners och olika CRM-bolag”, säger han.

”Det kan generera en massa nya kunder, fyller Getaccepts vd och medgrundare Samir Smajic i.

Det nya kontoret ligger i South Park, söder om huvudgatan Market Street, i centrala San Francisco. Den har också kallats entreprenörsparken och här har bolag som Twitter och Instagram haft kontor när de fortfarande var startups.

Getaccept-teamet delar lokal med två andra Y Combinator-bolag och har haft stor nytta av nätverket från acceleratorn. De håller kontakt med flera av bolagen, både från sin egen årskull och med alumner. Senast handlade det om att få tips om hur det går till att göra årsbokslut i USA.

Men vilka siffror som står i bokslutet för 2016 och hur många nya kunder Getaccept har fått under det senaste året vill man inte berätta. Tillväxten på 25 procent betalande kunder per månad, vilket var målet under de tre månaderna på Y Combinator-programmet, har dock hållit i sig, menar Mathias Thulin, även om det kommer bli allt svårare att hålla.

Och det är inte bara kundinflödet som har varit lyckosamt för Getaccept sedan Y Combinator. Direkt efter programmet var slut och i samband med den stora examensdagen ”demo day” fick bolaget in en såddinvestering från ett antal investerare och affärsänglar i USA och Europa.

”Det har varit fortsatt högt tryck från investerare här i dalen, även om många vill se hållbara affärsmodeller och att det gärna redan finns ’proof of concept’ och ’product market fit’ med betalande kunder och tillväxt”, säger Mathias Thulin.

Samir Smajic säger att Getaccept planerar att ta in en ny runda med kapital under året för att behålla det nuvarande tempot. För ett år sedan var det bara de fyra grundarna och en person till i bolaget, i dag är de 15 anställda i San Francisco, Stockholm och Malmö.

Foto:

Delar av Getaccepts Silicon Valley-team: Samir Smajic (från vänster), Alan Sinich, Jonas Blanck, Carl Carell, Karl Berggren, Mathias Thulin och Rob Minicucci.

”Vårt fokus produktutvecklingsmässigt ligger på att bli ännu mer specifika med vad som händer när man har lämnat ett affärsförslag till att stänga affären”, säger Mathias Thulin.

I Sverige marknadsför sig Getaccept genom funktionen för e-signering. I USA som ett bolag som fungerar för hela flödet av säljdokument, med spårning av dokument, chattfunktion och e-signering.

”När man jobbar i Sverige blir man trött på att höra att USA ligger tre år före Sverige, men i vår bransch är det så”, säger Mathias Thulin.

I Sverige går Getaccepts kunder från ingenting till någonting, beskriver han det som.

”På det sättet måste vi ha en utbildande roll i Europa och i USA måste vi vara utmanare”, säger Mathias Thulin.

”Här i USA kan vi vara mer snabbrörliga”, säger Samir Smajic.

Samtidigt är det lättare att få nya kunder i Sverige, då det finns ett behov av förnyelse. Några av de större kunderna är Tele2 och Länsförsäkringar. I Sverige säger de båda medgrundarna att bolaget går bra, medan det är i USA som kostnaderna finns.

För att vidareutveckla tjänsten har Getaccept har också hakat på AI-trenden och byggt en förhandlingsbot i form av ett AI som kan starta säljkonversationer. Den lärs upp genom datan man har samlat in via det egna säljverktyget.

"Chattboten startar konversationer om avtal som inte direkt blir signerade, för att försöka förstå vad som står mellan dig, kunden och affären. Vi ger sedan säljaren tips på nästa aktivitet baserat på mottagarens beteende", säger Mathias Thulin.

Läs också: Svenska bolaget gör tv om livet i Silicon Valley

Fotnot: NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera