Hoppa till innehållet

Gjorde dålig bostadsaffär – nu tvingas startup-grundaren sälja aktier

Football Addicts grundare Patrik Arnesson har inte velat släppa in investerare i sitt bolag. Men efter en dålig bostadsaffär öppnar han nu dörren för affärsängeln och Mr Green-grundaren Mikael Pawlo.

Patrik Arnesson tvingades sälja aktier i Football Addicts efter att ha gjort en dålig bostadsaffär.
Patrik Arnesson tvingades sälja aktier i Football Addicts efter att ha gjort en dålig bostadsaffär.Foto: Jack Mikrut.

Göteborgsbolaget Football Addicts (NTL) står bakom fotbollsappen Forza Football, med tre miljoner användare, och livesändnings-apparna ”Inifrån”. Bolaget har bestämt tackat nej till nytt kapital från investerare och har endast fått in nya ägare genom att befintliga delägare har sålt av sina andelar.

Läs även: Football Addicts ska hjälpa fotbollsklubbar att casha in

Grundaren Patrik Arnesson, som är mån om att behålla kontrollen över sitt bolag, tog under fjolåret ett miljonlån på sin bostad för att fylla på sin andel av röststarka A-aktier i sitt holdingbolag. 

Men ibland går bostadsmarknaden emot en. Patrik Arnesson köpte dyrt i Stockholm och sålde billigt i Göteborg. 

”Helt plötsligt ringde banken upp och meddelade att pengarna inte räckte för att betala lånen”, säger Patrik Arnesson. 

Han var tvungen att lösa situationen och beslöt sig för att sälja ett antal röstsvaga C-aktier i bolaget. Han hade tidigare blivit introducerad till affärsängeln och Mr Green-medgrundaren Mikael Pawlo (NTL) av Niklas Agevik på Instabridge (NTL).

 

Helt plötsligt ringde banken upp och meddelade att pengarna inte räckte för att betala lånen.

 

”Mikael Pawlo är en skön lirare och med sina kontakter i gambling och som styrelseledamot i Djurgården är han perfekt för oss”, säger Patrik Arnesson.

Läs även: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Mikael Pawlo

Mikael Pawlo uppger att han har fullt upp med sitt eget startupbolag Red Flag (NTL) och att den passiva investeringen i Football Addicts passar honom.

”Både jag och Patrik gillar internet och fotboll. Sen så gillar jag Football Addicts otroligt mycket men jag har en egen startup och vill inte vara operativ i ett annat bolag”, säger Mikael Pawlo.

Foto: Joey Abrait

Medgrundaren till Mr Green Mikael Pawlo har köpt in sig i Football Addicts efter att grundaren gjorde en dålig bostadsaffär.

Varken Patrik Arnesson eller Mikael Pawlo vill uppge den exakta summan som Mikael Pawlo investerar genom sitt bolag Derzhava. Däremot uppgår den till över 1 miljon kronor enligt Mikael Pawlo.

Både jag och Patrik gillar internet och fotboll.

Football Addicts hade en omsättning på 27 miljoner kronor under 2015 och kommer att göra ett bättre 2016.

”Vi tjänar pengar. Jag vet inte exakt hur mycket vi kommer att göra i omsättning för det här året ännu, mycket beror på vad som kommer in runt jul, men vi kommer definitivt öka omsättningen i år”, säger Patrik Arnesson.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med bolagen och investerarna i den nordiska startupsektorn.


Läs även: Så gick Football Addicts från flopp till succé
Foto: Bo Håkansson
Göteborgsbolaget Football Addicts når idag över tre miljoner användare och gjorde en vinst på 4-5 Mkr i fjol. Men historien hade kunnat ta en annan vändning. “Vår första produkt var bara skit”, säger grundaren Patrik Arnesson.


 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera