Hoppa till innehållet

Glöm kundtjänsten – en av fyra vill att en AI ska leda företag

VR och AR blir helt integrerat i verkligheten och AI finns överallt. Det är två av spaningarna i Ericssons nya trendrapport, där man frågar avancerade internetanvändare om framtiden.

Michael Björn är forskningsansvarig på Ericsson Consumer Lab.
Michael Björn är forskningsansvarig på Ericsson Consumer Lab.

Våra hjärnor är förprogrammerade till att snabbt uppfatta grafiska element. Studier visar att det bara tar oss tretton millisekunder att identifiera en bild, vilket är tio gånger snabbare än vad ögat rör sig.

Med tanke på det är det ingen tillfällighet att rörlig bild växer på nätet. Här kan virtual och augmented reality komma att spela en betydande roll i framtiden och 40 procent av respondenterna i Ericssons trendrapport för 2017 och framåt säger att de vill ha en dator med VR/AR-gränssnitt.

”Det finns en hyfsat ny rapport från Cisco som säger att nättrafiken från VR kommer att öka med 61 gånger mellan 2015 och 2020. Det påverkar givetvis också mycket hur internet kommer att se ut på sikt”, säger Michael Björn, forskningsansvarig för Ericsson Consumer Lab och den nya rapporten ”10 hot consumer trends 2017 and beyond”, som är den sjätte i ordningen.

Foto:

Dock finns det ett problem med VR och AR i dagsläget – sladdar. Tekniken måste helt enkelt bli mer mobil för att få fäste, men samtidigt finns också problemet med batteritid i användarnas mobiler. Ett dilemma som även gäller exempelvis självkörande bilar, som ingår i en annan av de tio trenderna.

Ett annat problem för både VR, AR och självkörande bilar är att en del användare lider av åksjuka. Det kan också förstärkas av långsam uppkoppling som gör att miljöerna hackar.

I över 20 år har Ericsson Consumer Lab undersökt människors beteenden och värderingar i förhållande till den digitala utvecklingen. Labbet har en forskningsprogram där man analyserar över 100 000 intervjusvar per år, vilket representerar en miljard människor.

I Japan har man börjat använda AI:n för att diagnosticera sjukdomar. Det börjar tangera gränsen för vem som är assistent och vem som är beslutsfattare.

Årets trendsstudie bygger främst på en nätundersökning med 7 138 avancerade internetanvändare i Berlin, Chicago, Jakarta, Johannesburg, London, Mexico City, Moscow, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Sydney, Tokyo och Toronto.

De dryga 7 000 intervjupersonerna representerar ett urval på 27 miljoner människor. Den starkast lysande trenden bland dem är artificiell intelligens, vilken är den första trenden i rapporten - AI överallt.

”Det går inte att isolera AI till en trend, för det kommer in i allt. Vi ser i våra studier att intresset för AI fortsätter att växa inom många områden”, säger Michael Björn.

Läs också: Här är AI-bolagen som investerarna älskar

Till exempel är nära en av fyra i rapporten öppna för att en AI ska leda ett företag. Det är att gå betydligt längre än att låta en robot ansvara för enklare kundkontakt, något storbanken SEB börjar med till årsskiftet.

Samtidigt poängterar Michael Björn att det finns en dualitet i AI, och runt 50 procent av de svarande säger att de är oroliga för att den ska ta deras jobb.

”Vi kan ta Japan som ett exempel. Där har man börjat använda AI:n för att diagnosticera sjukdomar. Det börjar tangera gränsen för vem som är assistent och vem som är beslutsfattare”, säger Michael Björn.

Foto:

Grafik över konsumenters villighet att interagera med AI i olika kontexter. Bland annat säger nära en av fyra att de öppna för att en AI leder ett företag, medan mer än två av fem säger att de inte vill det.

En av de andra tio trenderna är det Ericsson kallar ”Merged reality”, vilket innebär att VR och AR blir en del av verkligheten.

”’Reality time’ är lite av en ordvits på ’real time’, men det finns också en tanke med det i takt med att bild och grafik inte bara handlar om konsumtion av tv och media”, säger Michael Björn.

Med ”merged reality” vill man också vända på uttrycket ”mixed reality”, vilket innebär att verkligheten är blandad med VR och AR, och istället beskriva den som sammanhängande.

”Om vi backar bandet tio år så pratade vi om on- och offline. Det gör vi inte på samma sätt i dag, för internet är en integrerad del av verkligheten”, säger Michael Björn.

Läs också: Mäklare lanserar bostadssök med VR

Men när den sammanhängande verkligheten kommer att inträffa beror på vem man frågar. Av de avancerade internetanvändarna i rapporten tror fyra av fem VR-användare att man inom tre år inte kommer att kunna skilja VR och AR från verkligheten. Vilket inte är representativt för gemene man.

Om vi backar bandet tio år så pratade vi om on- och offline. Det gör vi inte på samma sätt i dag.

”Vi ser dock att användningen av tjänster förändras snabbare nu. Ett exempel på det är spelet Pokémon Go, för innan det kom i våras var det få som kände till AR och plötsligt var det hundratusentals människor som använde det”, säger Michael Björn.

Han förklarar också att den sammanhängande verkligheten går att applicera på fler områden än VR och AR. Det kan handla om att självkörande bilar ser världen på olika sätt, processar det och anpassar sin körning. Eller AI som bildbehandlare, som till exempel appar där man kan förändra bilder till att likna kända målningar av Picasso eller Rembrant. Ett tredje exempel är ”internet of things”-applikationer där video och grafik antar nya former.

”Allt det här kommer att påverka hur vi uppfattar verkligheten”, säger Michael Björn.

Läs mer: Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera