Hoppa till innehållet

"Glöm Netflix, Youtube Red är en Spotify-utmanare"

"Om folk är beredda att betala en hundralapp i månaden för lite kul på bussen, varför inte ge dem både musik, film och Pewdiepie på en gång?" skriver Daniel Goldberg.  

Youtube Red.
Youtube Red.

Youtube Red blir namnet på Youtubes nya betaltjänst. För knappa 10 dollar i månaden utlovas en reklamfri tittarupplevelse, extrafunktioner som att titta på videoklipp offline samt på lite sikt tillgång till exklusivt, egenproducerat material från bland andra den svenska megastjärnan Felix “Pewdiepie” Kjellberg.

Men också tillgång till en strömmad musiktjänst vid namn Youtube Music, helt utan extra kostnad.

Det är det sistnämnda som är riktigt intressant. För Red är inte i första hand ett försök att konkurrera med videotjänster som Netflix och HBO. Snarare är det musiktjänster som Spotify och Apple Music som plötsligt har hamnat i Youtubes sökarljus på allvar.

Google, som äger Youtube, har gjort flera försök på musikområdet de senaste åren. Ingen av satsningarna, vare sig om de hetat Google Play Music eller Youtube Music Key, har tagit ordentlig fart. Att bolaget vägrat dela med sig av användarsiffror är ett tydligt tecken på att konkurrenterna har ett stort försprång.

Med Youtube Red väljer Google helt enkelt att bädda in sin musiktjänst, som nu alltså heter Youtube Music, i någonting annat. Det låter som en märklig strategi – vad säger att den som vill se exklusivt Pewdiepie-material också är beredd att byta leverantör av strömmad musik? – men det kan visa sig vara ett synnerligen framsynt drag.

Mycket pekar nämligen mot att dagens musiktjänster, på lite sikt, är på väg att förvandlas till ett slags allomfattande underhållningsplattformar. Alltså: Det vi betalar för är inte längre musiken i sig utan snarare för snabb och enkel tillgång till en stunds underhållning, oavsett om det gäller musik, film eller någonting annat.

Som Youtube Red-chefen Robert Kyncl själv säger i en intervju med sajten The Verge: För hans dotter är det omöjligt att förstå varför videoklipp ur Disneyfilmen Frozen finns på en plats medans musiken finns på en annan.

Det kanske tydligaste exemplet på trenden kommer faktiskt från just Spotify, som i våras rullade ut stöd för både podcasts och videoklipp från samarbetspartners som BBC, Wired och Comedy Central. Även Apple har satsat stort på musikvideor, sociala nätverksfunktioner och andra kringtjänster i Apple Music.

Samma logik tycks ligga till grund för lanseringen av Youtube Red. Om folk är beredda att betala en hundralapp i månaden för lite kul på bussen, tycks Google resonera, varför inte låta dem betala direkt till Youtube, redan idag världens överlägset största plattform på just det området. Och så ge dem både musik, filmklipp och Pewdiepie för pengarna.

Om folk är beredda att betala en hundralapp i månaden för lite kul på bussen, tycks Google resonera, varför inte låta dem betala direkt till Youtube. Och så ge dem både musik, filmklipp och Pewdiepie för pengarna.

Det blir allt tydligare att skiljelinjen inte längre går mellan tjänster för olika sorters media, som film och musik. Utan mellan bolag som i första hand producerar och tar betalt för eget innehåll, som HBO och Netflix, och bolag som tillhandahåller en plattform för andra, som Youtube, Apple och Spotify.

Det återstår att se huruvida Spotify gynnas eller missgynnas av den ökade konkurrensen. Apple Music har visserligen vuxit kraftigt sedan lanseringen i somras och har nu nära en tredjedel så många betalande användare som Spotify. Samtidigt tycks det svenska bolaget fått en rejäl skjuts av uppmärksamheten. Nyligen passerade man milstolpen 20 miljoner betalande kunder, och så sent som i går tog Spotify för första gången topplaceringen på amerikanska App Store i kategorin “top grossing”.

Det ska också sägas att Youtube har mycket kvar att bevisa. Att konvertera gratisanvändare till betalande kunder är en svår utmaning (fråga bara Spotify). Världens största videosajt har smått ofattbara en miljard registrerade användare. Framtiden får utvisa hur många av dem som är beredda att betala för tjänsten ur egen ficka.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera