Hoppa till innehållet

Goldman Sachs om Schibsted: Hotet från Facebook överdrivet

Att Facebook lanserar sin köp- och säljsajt i 17 europeiska länder fick Schibsteds aktie att bli tisdagens största förlorare på Oslo-börsen. Men reaktionen var överdriven, menar Goldman Sachs.

Schibsteds kontor och Facebooks produktchef Deborah Liu. Kollage.
Schibsteds kontor och Facebooks produktchef Deborah Liu. Kollage.

Aktien i det norska mediabolaget Schibsted föll nästan 6 procent på tisdagen när det blev känt att Facebook ska lansera sin potentiella Blocket-konkurrent, annonstjänsten Marketplace, i stora delar av Europa.

Läs mer: Facebooks Blocket-dödare sänker Schibsted på börsen

Kursreaktionen var överdriven, menar Goldman Sachs som står fast vid sin köprekommendation.

Den amerikanska investmentbanken menar visserligen att konkurrenshotet ökar för Schibsted, som driver Blocket i Sverige och liknade tjänster i bland annat Frankrike och Spanien.

Läs mer: Nu sjösätter Facebook sin Blocket-dödare i Sverige

Men i Storbritannien, där Facebook lanserade Marketplace redan i oktober 2016, syns ännu inga negativa effekter för Schibsteds annonsapp Shpock som fortsätter att växa kraftigt, resonerar Goldman.

Banken påpekar även att hotet från Facebook, och tillhörande reaktioner, inte är något nytt. Schibsted föll 10 procent på Oslobörsen samma vecka det blev känt att Facebook var på väg att lansera Marketplace och det var hösten 2016.

Läs även: Blocket om Facebooks intåg: Vi står för kvalitet

Direkt / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera