Hoppa till innehållet

Golvläggarrobot tar in kapital inför lansering

Cbot har tagit fram en plattläggarrobot för byggindustrin. Nu tar Linköpingsbolaget in 5,8 miljoner kronor inför lanseringen.

Fredrik Viksten är medgrundare och vd för robotbolaget Cbot.
Fredrik Viksten är medgrundare och vd för robotbolaget Cbot.

Många av jobben i byggbranschen kommer i framtiden ersättas av robotar. Nu har Linköpingsföretaget Cbot (NTL), som grundades 2013, utvecklat en automatisk plattsättar-robot, som potentiellt kan bli startskottet för ett stort paradigmskifte i byggsektorn. 

”Grunden för automation är att uppgiften är repetitiv. Det fanns många förslag för första produkt men när det gällde golv kände vi att vi kunde bygga en lämplig maskin med de resurser vi hade. Till skillnad från andra system där robotar är fastbultade är de robotar vi bygger flyttbara”, säger Fredrik Viksten, vd och medgrundare av Cbot.

Cbots robot har utvecklats för att plattlägga stora ytor, till exempel golv i stormarknader, gallerior och på flygplatser. Golvläggning på dessa stora ytor sköts idag för hand, vilket är både slitsamt och tidsödande. Med hjälp av sensorer och artificiell intelligens kan Cbots golvrobot nu ersätta det manuella arbetet. 

Läs även: Utmanarbolaget som vill damma av byggbranschen 

Bolaget, som hittills har klarat finansieringen genom att åta sig konsultuppdrag samt på bidrag från Vinnova, har nu tagit in 3,2 miljoner kronor i riskkapital från Almi invest och Linköpings Universitets investeringsgren. Förutom det tecknar Cbot även ett lån av Almi Företagspartner på 2,6 Mkr.

”Vi kommer göra fler nyemissioner framöver, men vi vill nå så många värdehöjande milstolpar som möjligt och det här tilläggslånet gör det möjligt”, säger Fredrik Viksten.

Med hjälp av det nya kapitalet siktar Cbot på att lansera sin plattläggarrobot redan hösten 2017. 

”Tanken är att vi ska lansera en färdig produkt i höst”, säger Fredrik Viksten.

Läs även: Ny rapport från Vita huset varnar för arbetslöshet i AI:s spår

Bolaget har redan ett kontrakt med byggföretaget Golvimporten Entreprenad som snart kommer att använda en av Cbots robotar vid ett av sina byggprojekt. 

”De kommande veckorna ska vi börja planera för när vi ska ut och börja lägga riktiga golv tillsammans med dem. Det är roligt”, säger Fredrik Viksten.

Men Cbots plattsättarrobot är bara startskottet för bolaget. Bolagets utveckling av en plattform för mobila robotar, som ser och förstår sin omgivning, ska även kunna göra robotlösningar för e-handel och logistik.

Cbot var även ett av de tävlandet bolagen i Di Startup Tour i Linköping i fjol.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera