Hoppa till innehållet

Google första utländska techbolag att lansera i Kuba

Google är en pionjär på Kuba. Bolaget har som första utländska techbolag satt sina servrar i drift på det fram till det länge stängda landet.

Kubas president Raul Castro.
Kubas president Raul Castro.Foto: Desmond Boylan

Google öppnar, som första utländska techbolag, sina servrar i Kuba.

Servrarna ingår i Googles globala nätverk av GGC-noder som fångar upp internetinnehåll utan krav på kablar, rapporterar BuzzFeed. Det är hur Kuba hittills har varit anslutet till nätet, med hjälp av havskablar som gått till Venezuela.

"Jag tror att detta kommer att bli mycket märkbart för kubaner", säger Doug Madory, chef för internetanalys hos Dyn, ett globalt internetövervakningsföretag. 

"Internet på Kuba kommer fortfarande att vara smärtsamt långsamt. Det här är bara ett ganska ovanligt steg framåt”, säger han till CNBC.

Läs även: Så ska Google bekämpa fejknyheter

Relationerna mellan Kuba och USA har förbättrats sedan december 2014 då den dåvarande presidenten Barack Obama och Kubas president Raúl Castro påbörjade en normaliseringsprocess. Bland annat har direkta telefonförbindelser samt kommersiella flyg mellan länderna återupptagits och i juli 2015 öppnade USA och Kuba ambassader i varandras huvudstäder.

Kuba är annars fattigt på internet och är det minst uppkopplade landet i väst. Antalet Wifi-ställen uppgår till bara 240 stycken och kostnaden för anslutning ligger på 1,50 dollar i timmen. Den genomsnittliga kubanska månadslönen är på 25 dollar, rapporterar Finwire.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera