Hoppa till innehållet

Google kan förlora miljarder på annonsbojkotten

Flera stora annonsörer har stoppat sin reklam på Google och Youtube för att de inte vill synas i anslutning till extremistiskt innehåll. En analysfirma uppskattar att det kan kosta Google motsvarande drygt 6 miljarder kronor.

Googles vd Sundar Pichai.
Googles vd Sundar Pichai.Bild: Google.

Google kan komma att förlora upp till 750 miljoner dollar, motsvarande nästan 6,6 miljarder kronor på grund av den pågående Youtube-bojkotten av flera storföretag, enligt analysfirman Nomura Instinet.

Orsaken till bojkotten är att företagens annonser har visats i anslutning till extremistiskt innehåll.

Summan motsvarar 7,5 procent av Youtubes intäkter som väntas uppgå till 10,2 miljarder dollar för helåret 2017.

Läs även: Johnson & Johnson stoppar också sina Google-annonser

Fem av de 20 största amerikanska annonsörerna står för 7,5 procent av amerikanska annonser.

En konsekvens av det inträffade är att andra annonsplattformar som Facebook, Twitter och Snapchat kan granskas hårdare som ett resultat av bojkotten, enligt Nomura Instinet.

Andra analyshus som tonat ner betydelsen är RBC Capital Markets och Morgan Stanley som vidhåller sin positiva syn på företaget. Enligt Morgan Stanley så representerar de 100 största annonsörerna på Google mindre än 20 procent av företagets totala intäkter, skriver Business Insider.

Under de senaste dagarna har bolag som Johnson & Johnson, McDonald’s, Audi, Honda, Volkswagen, Toyota, L’Oréal och Marks and Spencer valt att antingen begränsa eller ta bort Google-annonser.

Google har redan bett om ursäkt offentligt för problemen, som först rapporterades av The Times. Google kommer att ändra på både teknik och policy för att ge mer kontroll till de som vill göra reklam på plattformen.

För närvarande sätter Google en flagg för, och gör sedan en utredning av, kontroversiellt innehåll av tveksam natur. Google handskas med cirka 200.000 flaggade innehåll per dag och säger självt att det utreder dem inom 24 timmar.

Läs även: Allt fler bolag stoppar reklam på Google och Youtube

 Finwire / Di Digital

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera