Google kan komma att förlora upp till 750 miljoner dollar, motsvarande nästan 6,6 miljarder kronor på grund av den pågående Youtube-bojkotten av flera storföretag, enligt analysfirman Nomura Instinet.
Orsaken till bojkotten är att företagens annonser har visats i anslutning till extremistiskt innehåll.
Summan motsvarar 7,5 procent av Youtubes intäkter som väntas uppgå till 10,2 miljarder dollar för helåret 2017.
Läs även: Johnson & Johnson stoppar också sina Google-annonser
Fem av de 20 största amerikanska annonsörerna står för 7,5 procent av amerikanska annonser.
En konsekvens av det inträffade är att andra annonsplattformar som Facebook, Twitter och Snapchat kan granskas hårdare som ett resultat av bojkotten, enligt Nomura Instinet.
Andra analyshus som tonat ner betydelsen är RBC Capital Markets och Morgan Stanley som vidhåller sin positiva syn på företaget. Enligt Morgan Stanley så representerar de 100 största annonsörerna på Google mindre än 20 procent av företagets totala intäkter, skriver Business Insider.
Under de senaste dagarna har bolag som Johnson & Johnson, McDonald’s, Audi, Honda, Volkswagen, Toyota, L’Oréal och Marks and Spencer valt att antingen begränsa eller ta bort Google-annonser.
Google har redan bett om ursäkt offentligt för problemen, som först rapporterades av The Times. Google kommer att ändra på både teknik och policy för att ge mer kontroll till de som vill göra reklam på plattformen.
För närvarande sätter Google en flagg för, och gör sedan en utredning av, kontroversiellt innehåll av tveksam natur. Google handskas med cirka 200.000 flaggade innehåll per dag och säger självt att det utreder dem inom 24 timmar.
Läs även: Allt fler bolag stoppar reklam på Google och Youtube
Finwire / Di Digital